Aug 17, 2012

DREAM BIG



En gång i tiden ville jag bli psykolog. jag funderade också på socionom. Detta ledde till några poäng i psykologi på universitetet, samt hundratals böcker i självhjälps-genren. Det har också blivit att jag gått på en hel del föreläsningar i detta breda ämne, genom åren. Drömmen om att jobba terapeutiskt med människor, har transformerats till något helt annat som ni säkert vet. Media, kommunikation och PR, är inledningen på mitt nya drömkapitel. Det låter väl inte så romantiskt, men det känns i märg och ben att det är rätt. Men det jag skulle komma till, är att detta stora intresse i psykologi ser ni här på bloggen ibland, för jag har något som kallas "reflektions-inlägg". Detta är väl lite av ett sådant. 

Let`s talk about dreams..

Att drömma är det bästa jag vet. Samtidigt är jag ibland lite rädd för att säga vad jag längtar, för jag är rädd att någon skall stjälpa drömmen. Det är viktigt att dela stora tankar med rätt personer. Om man säger det till fel person kanske denne säger något tillrättavisande typ: "...men inte skall väl du..?", och så landar man på jorden igen med en duns, och det kändes inte lika kul att drömma längre. För mig har olika böcker, resor och människor, hjälpt mig att förstå att jag faktiskt kan nå dit jag vill, om jag bara jobbar mot målet. Sedan är det inte alltid lätt att veta vad man vill. Det finns en miljard saker man kan göra, speciellt om man bor i ett previligerat land som Sverige, och valmöjligheterna är oändliga. Endast jag själv sätter gränserna. Det gäller att hitta den inre rösten, som ibland kan vara väl dold där inne. 

Med tusentals intryck varje dag är det lätt att nästan drunkna och inte veta alls vad det är man vill/är bra på, och vad drömmen är. Man ser vad andra gör, man imponeras, man kastas hit och dit, istället för att fokusera på sitt eget mål/dröm. Jag tror att det är väldigt bra att prova på olika saker. Försöka träffa mycket människor, för att lära sig vilka typer man trivs och mår bra av. Prova på olika aktiviteter, läsa böcker. Att alltid ha ett flöde, och att då och då stanna upp och känna efter hur magkänslan är. Ibland kanske det tom. kan hjälpa att gå och prata med någon. I mötet med en proffessionell terapeut/en präst/en kompis/en släkting måste man koncentrera sig på sina tankar, vara 100% ärlig, och där kanske ens egna genuina stämma äntligen kommer fram. Det finns många metoder och ingenting funkar för alla, men någonting funkar på någon. 

"Dreams nourish the soul just as food nourishes the body.." - Paulo Coelho

Här kommer 10 stycken av alla mina hundratals drömmar. Jag skrev ned dem på 10 minuter, utan eftertanke. Jag tror på metoden, "Write it down, make it happen", baserat på boken med samma namn. Nu, när jag fick ned dessa drömmar på pränt, så lagrades informationen i mitt huvud, jag noterade dem på ett annat sätt, och gjorde dem mer "levande", genom att skriva dem på datorn. Kära bloggvänner, skriv er egen "Write it down, Make it happen"-lista och 
låt era drömmar bli verklighet! Foto: David Holmqvist

Bli utbytesstudent i någon spännande storstad.
Få internship på ett stort modeföretag.
Starta egen PR-byrå och bli bäst.
Fortsätta hålla på med dans i alla former.
Kunna tjäna pengar på att göra bloggdesign.
Arrangera bloggträffar.
Få fler frilansuppdrag på olika tidningar.
Bli zumbainstruktör.
Börja sälja annonser på min blogg.
Läsa mycket mer böcker.
Lära mig ett till språk (kanske franska..)
Jobba i fler länder. 


No comments:

Post a Comment