Oct 24, 2011

YTA OCH INNEHÅLL


Jag har gjort en kundundersökning denna helgen om vad folk EGENTLIGEN tycker om min blogg samt vad de får för första intryck av mig. Resultatet var lite oroande och bekräftade faktiskt mina vaga misstankar. Folk tycks ibland tro att jag är en ytlig blondin med liten hjärnbalk och fattigt vokabulär samt att min världsbild kretsar kring konsumtion, kläder, utseende. Eftersom människor gillar att kategorisera och dela in folk i fack tänkte jag för skoj skull, slå hål på ytlighets-bilden jag tycks sända ut. Flera vänner samt vissa familjemedlemmar och okända människor i detta avlånga land gav mig samma tydliga svar: ”Angelica kan nog sända ut signaler om att hon är ytlig”.

Så här är det. Jag är en estet som älskar livets vackra ting. Chicklit, parfym från Chanel och en klänning från Celine står högt upp på ”Vill ha” -listan. (Vilken kvinna skulle inte erkänna det?) Jag läser Vogue, Styleby och V för att det är mitt jobb som redaktör för den här bloggen och för att det är en viss visuell upplevelse som ger inspiration (och ok, ofta stress..).

Men skrapa lite på min blonda yta, och andra intressen, värderingar och överraskande anekdoter kommer upp som gubben i lådan. En av de bästa böckerna jag läst är boken ”Drömmar och vardag i exil” - om chilenska flyktingars kulturella strategier av doktoranden Beatriz Lindqvist, DET NI!, jag betalade 700 riksdaler (!) för att höra Woody Allen spela jazz och prata strunt (innehållsrik prosa) på Circus i Stockholm tillsammans med Stockholms pretto-kulturelit i våras, i min bokhylla finns det över 200 böcker om allt från psykologi till sociologi, teologi och etnologi, jag har gått i psykoanalys och tycker om att titta på lite pretentiösa program som Babel och kulturnyheterna, och jag brukar lyssna på Miles Davis med en cigarr i mungipan framför brasan.


Ytlig? My ass.

 

1 comment: