Oct 10, 2011

EN KRITIK MOT MINIMALISMEN

Designern Nhu Duong och modebloggaren Elin Kling.

Modebloggaren Elin Kling och designern Nhu Duong har tagit fram märket Nowhere, som lanseras den 10 oktober 2011. Naturligtvis, som allt annat i det lite homogena modesverige så stavas hela kollektionen MINIMALISTISK med stora bokstäver. Jag har aldrig varit ett fan av minimalismen, (förutom när jag har haft en och annan inrednings blackout) och speciellt inte när det kommer till mode. I varje svensk modeblogg jag går in i så finns det inget annat på de smala bloggkropparna än Acne, Filippa K, Hope, Weekday och Whyred. Färgerna stavas ofta beige, svart, vitt, brunt och grått. Siluetterna/formerna är raka, funktionella och tja lite politiskt jämställda. Som du säkert märkt så är den här bloggen närmast ett hot mot minimalismen. ANGIFACE är svulstigt, flärdigt, färgstarkt, dekorativt, överdådigt och exklusivt. Det är tusen gånger roligare att se en modeshow designad Versace än J.Lindeberg, hundra gånger häftigare att äga en klänning från Dolce & Gabbana i syndigt silke och 10 gånger mer visuellt intressant att ha en bok om mode, signerad Oscar de la renta, iallafall i mitt tycke. Jag tänker därför fortsätta att manifestera vad jag kallar maximalismen och slå ett slag för tjockt siden, brokad och sammet. Tänk axelvaddar, 80-tal och sist men inte minst, det viktiga ledordet: Uppmärksamhet. Minimalismen är för mig som ett blaskigt Black Tower vin, årgång 2010 medan maximalismen är likvärdigt ett fylligt chiantivin anno 1989.

2 comments: