Oct 23, 2011

SÖNDAG MED OBAMA


Vissa söndagar är det bok och reflektionsdag för mig. Det betyder att jag läser och reflekterar över veckans onda och goda handlingar, åtminstonde skulle jag vilja att den sjunde dagen vore så. Idag blev det Barack Obama som inspirerade. Jag har alltid gillat Obama. Hans röst, hans val av klädsel, hans hjärtefrågor och hans sätt att tala är helt enkelt vinnande på mig och på den stora massan. Han har, vad retorikkonsulten Elaine Eksvärd skulle kalla, en vinnande retorik. Igår när jag läste ett kapitel ur boken ”Snacka snyggt” av Elaine, uppmärksammade hon hans tal som han höll den 18 Mars 2008.

”Jag är son till en svart man från Kenya och en vit kvinna från Kansas. Jag har gått på några av USA:s bästa skolor, och bott i några av världens fattigaste länder. Jag är gift med en svart amerikanska som har både slavars och slavägares blod i ådrorna – ett arv som vi för vidare till våra båda älskade döttrar. Det är en berättelse som väl inte har gjort mig till den mest konventionella av kandidater. Men det är en berättelse som i själva min arvsmassa har etsat fast föreställningen om att det här landet är mer än bara en summa av sina beståndsdelar – att vi ur många ur sanning är en. ”(Ur talet ”Mot en mer fulländad union”, 18 Mars 2008. ”)

Detta är ett stycke lysande retorik som jag få gåshud av. Jag slår ett slag för Obama i nästa presidentval.




No comments:

Post a Comment