Oct 21, 2011

OSTBRICKANS ÅTERKOMST


Vill du lyxa till det denna fredagkväll? Köp en fransk ost. Hoppa över ”kyckling på fredag” vanan, gå förbi de knapriga chipsen med vitlöksdipp och gå med bestämda steg till den spännande ostdisken istället. Jag skulle vilja höja mitt glas med fisljummen chardonnay till ostbrickans återkomst på fredagar. Finns det något godare än en krämig, lite salt, fransk brieost som legat i rumstemperatur i 30 minuter tillsammans med några droppar av söt honung från den lokala biodlaren (i drömmen är honungen lokal, i verkligheten kommer den från Eldorado)? Detta ackompanjeras med vin såklart, inte för strävt, gärna en blodröd chianti i mitt tycke. Ta annars det utsökta vinet Tre Apor – minst lika gott, och dessutom billigare. Päron, fikon, honung, hallon och vindruvor är alla utsökta komponenter i ostarnas värld. Annars går det också bra med köpt marmelad från Ekströms. När jag sisådär varje fredag eller lördagkväll, bänkar mig framför TVn och skall beskåda Idol, Robinson eller någon annan underhållning så vill jag åtminstonde ibland, lyxa till det med något annat än tacos och estrellas ostbågar. Varför inte denna fredag njuta av en lyxig ost? Se det som en enkelbiljett till den franska, lokala bistron i Saint Germain. Fast så mycket billigare, snabbare och enklare. Skål för ostbrickans återkomst!

1 comment:

  1. Anonymous21/10/11

    HAHA vilken rolig text om ost.

    ReplyDelete