Oct 30, 2011

TRÅKIG DAG? DRÖM DIG FRI

Har du också tråkigt i regnet? Gör som jag, dröm bort dig i gamla semesterminnen.

Grekland är ju ett inbjudande och kulturrikt land (glöm nu det ekonomiska, katastrofala läget) med turkost vatten (precis som på vykorten), otrolig historia (tänk att historiens eliter, Platon, Aristoteles och Demokritos m.fl är från Grekland) och med den sjudande metropolen Athen i centrum. Språket är också underbart, verkligen så långt ifrån den indoeuropeiska svenskan man kan komma. Inte ens alfabetet är detsamma som vårt. För att inte tala om de grekiska människorna, personligheterna, kvinnorna och männen. Själv blev jag lite förälskad i servitören Lambros Otos, på restaurang Otius på ön Karpathos för 100 år sedan, eller snarare 7 år sedan (oj, vad tiden går fort). VEM kan motstå när sommarflörten Lambros Otos som jobbar på den lokala, grekiska tavernan säger till dig:

agapi mou! = älskling

sagapo = jag älskar dig

mo lipis = jag saknar dig

Härliga minnen från förr kan verkligen pigga upp i vardagen.

För att ytterligare förstärka temaeftermiddagen, gå och hyr feel good-rullen ”Mitt stora feta grekiska bröllop” – en film som jag lovar kommer ge många skratt. Till filmen gör du en grekisk sallad med vackra färger. Använd doftande ruccola, färsk basilika, nötig olivolja, fetaost från Grekland, smakrik rödlök, gröna oliver samt goda tomater och vips – den grekiska salladen är ett faktum.

Njut i regnet av en eftermiddag i Grekiskt tecken och om du varit där – tänk tillbaka, precis som jag. Skåla i ouzi och dröm dig fri! Bilder: Pinterest

3 comments:

  1. Anonymous1/11/11

    Inspiration i hög grad!!

    ReplyDelete
  2. Tenny1/11/11

    Vad fint. Nu vill jag åka till Grekland. Kram T

    ReplyDelete
  3. Anonymous30/1/12

    http://www.metro-nica.com buy generic zovirax. However, it will not cure herpes. http://www.metro-nica.com buy zovirax shingles [URL=http://www.metro-nica.com/]purchase zovirax[/URL] prograf and zovirax buy zovirax canada zovirax

    ReplyDelete