Oct 15, 2012

MEET THE TEAM: POUF! MAGAZINE



Inredaren Ann-Charlotte Lovèn och Jelena
Jancovic, tyckte att det saknades något i tidningshyllan, så de startade
helt enkelt sitt egna magasin. Pouf!, ett magasin med en mer
sofistikerad edge, och en mer klassisk layout. Ledorden lyder;
Inspiring, classy och timeless. Det unika med Pouf! är att det är helt
gratis, att den är på engelska och endast går att läsa online. Alltså
perfekt för läsplattan.


Hur kom ni på idèn, att starta Pouf! Magasin? Jelena: Jag har i hela
mitt liv läst väldigt mycket tidningar och läst mycket bloggar. Jag har
lagt oerhört mycket tid på att hitta artiklar, mode och den typ av
innehåll som jag tycker om, nämligen magasin som är mer åt det klassiska
och sofistikerade hållet. Jag kände att det fattades den typen av
tidskrift som jag skulle vilja läsa. Då kom jag på idèn att helt enkelt
starta ett eget magasin, och då kontaktade jag Ann-Charlotte som gärna
ville starta upp magasinet tillsammans med mig.

Vad innebär arbetet som chefredaktörer? Ann-Charlotte: Vi ser till så
att det estetiska går i linje med vår vision, att konceptet följs, vi
kommer på artiklar ihop, ser till att deadline hålls, vi samlar in
material, korrläser och skriver artiklar. Jelena: Just nu går väldigt
mycket tid åt till att prata med olika mediekanaler, för det är många
som har hört av sig sedan första numret släpptes.

Hur har ni marknadsfört Pouf!? Jelena: Facebook har varit en viktig
arena för marknadsföring, men Ann-Charlotte har jobbat mycket med
pressreleaser till företag, bloggare, PR-byråer, instagram, twitter osv.

Hur har ni hittat medarbetare? Ann-Charlotte: De vi jobbar med är
framförallt de kontakter vi redan har. Folk som har tipsat, vänner till
vänner osv. Det är så man får börja, speciellt i mediabranschen. När vi
scannade våra egna nätverk, så såg vi att det var väldigt många kreativa
personer som vi kände, och på grund av det har vi fått ihop en spännande
kreativ mix av medarbetare som utgör grunden för Pouf!.

Vad är visionen med tidningen? Jelena: det viktiga är att människor
känner sig inspirerade när de läser, och att de får komma in i en
virtuell värld som är inramad av våra ledord; Inspiring, classy,
timeless. Ann-Charlotte: Lite av våran Unic Selling Point är Pouf!:s
lättillgänglighet, att det är ett online-magasin och att det är gratis.
Om man ser en produkt i magasinet som man vill ha, så klickar man och
blir direkt skickad till webbshopen som säljer produkten eller plagget.
Det kan man inte göra i en papperstidning. Som chefsredaktör kan jag
mäta all statistik mycket enkelt eftersom allt är online, och detta ser
jag som en stor fördel.

För att besöka Pouf!`s hemsida, klicka här



1 comment: