Oct 2, 2012

ÅRETS BOKMÄSSA 2012

I helgen var jag ju på bokmässan i Gbg. Här kommer en liten sammanfattning..
 Ebba von Sydow har många strängar på sin lyra. Här talar hon entusiastiskt om sin nya kokbok..
 ..jag hängde lite vid Expressens monter..
...och konstaterade att hela bokmässan är ett strukturerat kaos.
Så var det dags för lunch. Thaigrytor brukar höra till vanligheten på såna här tillställningar. 
Denna dag var inget undantag..
 ..Tommy Körberg talade om sin nya bok, och någon anledning blev jag inte alls köpsugen..
..däremot blev jag starstruck när jag såg en av mina favoritförfattare; Hanna-Vibeke Holst..
..och jag blev nostalgisk när jag bläddrade i Malin Berghagens bok om yoga. 

Detta var en bråkdel av alla bilder jag tog, men hur kul är det att se suddiga iphonepics på Jan Guillou, Herman Lindqvist och Agneta Sjödin? Vi skippar det. 

Betyg bokmässan: 

Årets överraskning: Gratis böcker i GP-montern (eller har de haft det andra år?)

Årets besvikelse: Jag missade naturligtvis seminariet med bloggaren Underbara Clara. 

Årets, JAG STÖR MIG PÅ: Mig själv. Jag hade lovat mig själv att jag skulle våga gå fram och fota kända författare lite mer (tillsammans med mig såklart). Näe, jag var för feg. Dessutom hade jag 10 kg i väskan, så jag kände mig som en åsna. Jag intalade mig att detta var anledningen till att jag inte vågade. 

Årets inspiratör: Roy Fares som jobbar som konditor på Go`Kväll. Intervjun med honom var så medryckande att jag glömde att ta kort. Av någon outgrundlig anledning är jag så själaglad att han har gett ut en bok om kakor och bakverk. Är det för att han har sådana bruna sammetsögon?

Årets Startruck: Tomas Tranströmer. det är inte varje dag man går på samma golv som en nobelpristagare i litteratur. 

Sammantaget kan jag konstatera att bokmässan är ett kaosartat myller av människor som trängs, knuffas och vill fram. Det är svettigt, omöjligt att hitta en toalett, det är märkliga dofter, torr luft, och inte många matställen alls. Det är säkert jätte kul att vara en författare, för då får du sitta på en scen, i en skinnsoffa, med ett glas läskande lemonad bredvid dig, samtidigt som du promotar din bok inför flera hundra personer. Att vara besökare är mindre glamouröst, och jag som hade tänkt nätverka gav upp den planen, så fort jag satte foten på det enorma mässgolvet, tillsammans med 50.000 andra. 


No comments:

Post a Comment