Oct 16, 2012

FÖRSTA KRÖNIKAN NWT


Missade du min krönika i NWT, förrförra helgen? 
Här kan du läsa den på ANGIFACE


Det vi tar på oss kan tala sitt tydliga språk, och ha flera symboliska innebörder. Med våra kläder kommunicerar vi vilken grupp vi tillhör, ålder, yrke, social tillhörighet, och kanske gestaltar vi också vilken livsstil vi lever. Det kan alltså vara en god idé att lägga lite krut på sin mundering; om inte annat är det en väldigt rolig möjlighet till att utforska nya sätt att uttrycka sig på.

Klädbutiken Unique på drottninggatan lever för parollen ”Vi är alla födda som original, så varför gå klädda som kopior?”, och när jag träffar Anna-Karin Norberg som jobbar i butiken, ser jag någon som verkligen lever upp till butikens slogan. Tillsammans med ägaren Marianne Norberg, har Anna-Karin klätt upp tusentals medvetna Karlstadsbor genom åren. ”Idag finns det ett så brett spektrum, med så många paralella stilar - det finns helt enkelt någonting för alla, och för alla plånböcker” säger hon.

Hur hittar man då sin egen stil? Martina Bonnier skriver om sju garderobsregler i sin bok Fashionista. De är en bra början, och lyder; investering, modekunskap, hantverksförståelse, färgkoordination, förebilder, proportioner och gallring. Visst har vi alla lagt en alldeles för dyr summa på en festblåsa som bara blivit använd en gång (och sedan dess gett oss dåligt samvete, där den förolämpad hänger kvar i garderoben). Regel nummer ett är alltså att tänka innan man handlar: Får jag valuta för pengarna? Passar plagget in i min vardag?

Det finns många genvägar till drömstilen. A och O är att ha en bra klädbas, med enhetligt färgkoordinerade plagg, där snitt och skärningar är till ens fördel. De flesta klädkedjor har ett bra bassortiment till lägre priser, men våga också tänka långsiktigt och investera några extra hundralappar i tidlösa plagg, som du kan ha i många år - det tjänar du på. Det finaste ärvda plagget jag har idag är en svart, klassisk Dolce&Gabbana klänning (värd sina tusenlappar), och den bästa investeringen jag gjort, är en vinterrock från Tiger of Sweden, som jag köpte i en vintagebutik. Båda plaggen har jag redan haft i flera år, och jag känner mig alltid lika fin i dem.

 Ofta kan du hitta kläder av kvalitet i den lokala Second Hand butiken. I Karlstad finns det ett generöst utbud av Second Hands där du definitivt kan fynda bra kvalitet. Gengåvan, Myrorna, Brillianten, Röda Korset:s Second Hand, Nära Nytt, Tidens melodi, eller Juvelen i Sunne är några givna favoriter. Om du fyndar något i ett fantastiskt material, men som har fel passform, är mitt tips att gå till skräddaren eller ta fram symaskinen. Själv har jag låtit sy om flera plagg, t.ex en 80-tals kavaj med breda axelvaddar, som nu är en chic, uppdaterad festkavaj att ha på nyårsfesten.

Således finns det många vägar att gå, för att landa i ett personligt kläduttryck, och jag hoppas att min handledning kan ge dig inspiration att våga dig ut på din egen stilresa. 



No comments:

Post a Comment