Oct 13, 2012

MÅNADENS INTERVJU: EMANUEL LUNDGREN



Den f.d modellen och entreprenören Emanuel Lundgren, driver sedan 1.5 år tillbaka den internationella modellagenturen Northern Model Group, som är baserad i Göteborg. Här berättar han för ANGIFACE, hur hans jobb på en modellagentur går till, och ger sina bästa karriärråd till blivande modeller. 

Om du behöver en modell på NMG, vad är det du tittar på? Från början har vår inriktning varit att vi skall representera både commercialmodeller och fashionmodeller. Vi är en relativt ny agentur, och vi har just nu fokus på att ta fram new faces (Nya Ansikten). Vi jobbar hela tiden på att hitta modeller som vi kan utveckla. Det första året har det varit mycket fokus på att få en bra modellbas, för att sedan kunna leverera en bra “produkt” till våra klienter. Om en kille eller tjej söker in hos oss, kollar vi först och främst om det är en potentiell New Face. Det fastställer vi via att kolla längd, mått och utseendet i sin helhet. Förutom det fysiska så är det också viktigt att modellen har rätt personlighet för att lyckas. Det kan också vara en redan etablerad modell som söker till oss och då får vi avgöra om modellen passar in hos NMG eller kanske skulle passa bättre hos någon annan agentur. Vi gör en individuell bedömning på varje modell, för att se var hon eller han kan tänkas passa in. 

Vad brukar åldrarna ligga på? Minst 13-14, och helst inte över 20 år (det finns alltid undantag). 

Vad är skillnaden mellan en commercialmodell och en fashionmodell? Det är oftast olika utseende. Reklammodeller har mer vackra leenden, mer inbjudande osv. Fahionmodeller är de man ofta ser i stora kampanger modemagasin, catwalks – alltså mer originella utseenden. Det är hårdare krav på mått och längd när det kommer till fashiomodeller. En reklammodell kan vara den snygga tjejen eller killen man ser på gatan, medan en fashionmodell oftast ser lite mer speciell ut. Det finns också modeller som fungerar både som reklam modeller och fashionmodeller. 

Vad för typ av modell är inne just nu? Just nu är det mycket androgyna ansikten som vi ser på kampanjer runt om i världen.

Får ni in många förfrågningar? Ja hela tiden vilket också innebär att vi inte hinner svara på alla ansökningar som kommer in. Det står på hemsidan att om vi inte har svarat inom 10 dagar, så beror det på att killen/tjejen som sökt in inte passar hos oss, och då är det kanske bättre att prova någon annan agentur som jobbar med andra utseenden. 

Det kan alltså vara en fördel att gå in i båda rollerna, som en man eller som en kvinna? Det kan absolut vara en fördel och det finns de modeller (ytterst få) som gör både man/kvinna-kampanger. Det fångar, om inte annat betraktaren som ser bilden på ett annat sätt. 

Varför är det så viktigt att vara lång som modell? Oftast så har designers sin provkollektion bara i one size.

Om vi nu säger att jag är en tjej på 15 år, och ni är intresserade av att kontraktera mig. Hur satsar ni? Om vi upptäcker dig på stan och du har perfekt längd, perfekta mått, intresset och looken, så bokar vi först in ett möte och då är det bra om en förälder kan följa med eftersom du ju bara är 15 år och föräldrar har generellt ofta många frågor. Det är väldigt viktigt att förklara för föräldern vad sin son/dotter är på väg in i för bransch då det för en superpotentiell new face kan bli väldigt seriöst snabbt. dvs. mycket resor och kanske till och med internationella bokningar, så det är väldigt viktigt att ha en bra dialog med föräldrarna. Vi tar polaroider och lägger upp modellen på vår hemsida www.nmgmodels.com under kategorin new faces. Nästa steg blir att göra lite testplåtningar för att få en start på portfolion. Sen sakta men säkert skickar vi ut modellen mot klienter, och mot agenturer utomlands. 

Har ni samarbete med agenturer utomlands? Ja absolut. Vi jobbar mycket med Paris, London och Milano just nu. 

Var kan man se modeller från NMG just nu? På Stockholm fashion Week, modemagasin som Styleby, Elle med mera. 

Vad för råd skulle du vilja ge en blivande modell? Det viktigaste är att förstå och acceptera vilken typ av modell man har potential att bli. Någon som skulle kunna bli en bra reklammodell skall inte söka in på agenturer som inriktar sig på fashionmodeller och vice versa. Alla är välkomna att söka, och vem vet, det kanske är just du som är NMG:s New Face, och som kommer att gå Stockholm Fashion Week, nästa år.
Av: Angelica Hellgren Foto: Nico Christensen



No comments:

Post a Comment