Apr 23, 2012

MÅNDAGSFRÅGOR


Godmorgon läsare! Här är lite frågor och svar.

Det har inte varit mycket till läsande på bloggen den senaste tiden, pga att jag varit bortrest och jobbat en del men nu är jag back on track. Tänkte köra ett litet frågerace här, som varit efterfrågat.

Vad tränar du, och varför?
Jag tränar NIA, en kombination av yoga, fridans, meditation och kampsport, i en härlig mix. Jag tränar även zumba och olika latinska danser. Att gå på gym är inte min grej, utan jag gillar att träna i grupp, till musik. Mitt mål är att såsmåningom bli zumbaintruktör, men jag har inte sett att dom haft utbildning i vår, så det får bli till hösten. När jag är 50 vill jag bli en sån där hurtbulle, som är en grymt glad, blondlockig och härlig zumbainstruktör (med förhoppningsvis 20 års träningserfarenhet).

Vad lyssnar du på för musik?
Är en periodare. Mina resor speglar ofta min musiksmak. Jag tar med mig musik från de platser där jag är, och lyssnar sedan på det hemma. Nu senast i Paris, upptäckte jag en ny fransk grupp med spännande afrikanska influenser, och på salsakongressen i Göteborg upptäckte jag ny bachatamusik. detta är exempel på två upplevelser där min musiksmak förnyas, utvecklas och byter skepnad. På min top-5 lista hittar ni just nu, Flight Facilities, Nelson Freitas, Madonna, Thievery Corporation och Brand new heavies.

Vad käkar du ofta till frukost?
Just nu är det lingongrova, brie, kiwi och mjölk, bara för att det finns ett överflöd av det i kylen, annars är det Kellogs Allbran, ägg, grapefruktsjuice och röd mjölk som gäller. En annan favorit är tjock turkisk yoghurt, honung och hallon+blåbär tillsammans med nötter. Mums!

Hur känns det att vara 25?
Kan inte annat än erkänna att 25 år kändes lite jobbigt i hjärteroten. Nu kan man egentligen inte kallas ungdom längre, utan nu är jag vuxen. Det som jag kom undan med när jag var 20, kommer jag absolut inte undan med längre. Nu förväntas det saker av en, nu skall man leverera. Det är dessutom snart slut på ungdomsinträden, billiga busskort och reducerade priser på teatern, museer och liknande. Åh andra sidan mår jag mycket bättre idag än när jag var 20. Eller snarare så kan jag hantera nedstämdhet, ängslan och oro på ett annat sätt,och jag tror inte att livet går under, som jag gjorde förr. Jag är mer glad än ledsen dessa dagar, jag känner att jag levt intensivt och upplevt mycket under de senaste 5 åren, och jag vet vem jag är, vad jag är bra på och vart jag är på väg.

Hur blir du när du är förälskad?
Kärlek är något jag aldrig skriver på bloggen, för det är mitt allra innersta och privata. Men tro mig, jag har haft mina förälskelser och kärlekar. Jag blir irrationell, impulsiv, lägger ned mycket pengar på mitt utseende och är småhög. Så kan man sammanfatta det hela.

Vad tycker människor om dig?
De vänner som hängt med ett tag brukar beskriva mig som tolerant, positiv, lyssnande och lite crazy sådär. Klok får jag höra ibland, och att jag går min egen väg. Själv tycker jag att nya sidor kommer fram varje år, ju fler människor eller utmaningar som kommer i ens väg.

Vad gör dig arg?
Häromdagen satt jag i ett sällskap med människor och kollade på ett dansprogram. När jag hör musik, och ser dansande människor kan jag inte låta bli att börja dansa själv. Då fick jag en tillsägelse av en i gruppen att lägga av med det. "Det är väl inte dig vi skall titta på utan på programmet". "Tror du att vi vill se på dig när du dansar sådär...." osv. Alltså, sådant gör mig rosenrasande faktiskt. När någon försöker stympa min spontanitet, eller krympa mig som person. Det tål jag inte. Om jag inte skadar någon, och allra minst mig själv, utan ger uttryck för något roligt och lustfullt, och att då få en tillsägelse för det. BOOM! Stark ilska.

Nämn 4 saker du köpte i Paris:
En parfym från Calvin Klein (Euphoria), franska Vogue, en top med batikmönster och en present till min syster.

Vad var det mest användbara du fick i 25-års present?
Boken "Fashionista" av Martina Bonnier. Den boken är kanonbra när jag gör reseach för mina modekrönikor, och för vissa mer stilistiska modeblogginlägg. En bra bok om man är allmänt intresserad av mode.

Vad händer i veckan?
Jag skall gå till tandläkaren, jobba, dansa NIA, skriva en modekrönika, träffa vänner och njuta av livet.