Apr 26, 2012

AFRICAN MUSICTHERAPY

Nu skall vi visualisera och leka lite. Precis som för alla andra så kan viss musik få mig att känna mig down, uppåt, melankolisk, världsvan, energisk eller peppad, helt beroende på var, när, hur och vem som spelar musik. Jag skall presentera fyra låtar, som förhoppningsvis kommer få er att känna er på ett speciellt sätt. Det låtarna alla har gemensamt är att de har lite afrobeat i sig. Oki, Lets Go! 

1. Först ut har vi det fransk/afrikanska bandet 
Les Nubians, med låten . 

Känsla: "Jag är en kosmopolitisk världsmedborgare, 
som lyssnar på europeisk fusion på franska.."


2. Nummer två är Santana, med låten Adouma.

Känsla: "Jag klarar allt, jag kan sikta mot stjärnorna och 
dansa afrikansk dans på träden!"


3. Voila, no. 3 är Thievery Corporation feat. Seu Jorge. 
Acidjazz, electronic, brazilbeat fusion med den 
brasilianske sångaren Seu Jorge. Enjoy! 

Känsla: "Låt oss sitta i gräset, dricka Pina Colada, och 
livsfilosofera medan vi lyssnar på portugisisk electronica."


4. Talangfulla Angelique Kidjo med låten Agolo. Let`s swing! 

Känsla: "Kom igen, upp på golvet, var du än är. 
Känn musiken och rytmen. Dansa dig fri!"