Mar 20, 2012

TWITTERBEROENDET

Jag har ett nytt beroende: Twitterberoendet.

För er som inte vet: Twitter är en social nätverkstjänst och mikroblogg som möjliggör för användare att skicka och läsa meddelanden, så kallade tweets. Meddelandena är textbaserade och får vara högst 140 tecken långa. Dessa visas öppet på användarens profilsida. (Wikipedia)

Förr satt jag och läste Metro på bussen. Nu sitter jag och läser tweets från människor jag inte känner och som har tvivelaktiga källförteckningar. När något speciellt händer, som till exempel Melodifestivalen, en fotbollsmatch, en pågående debatt eller liknande, brukar twitter överrösas med användare som tycker till om det pågående eventet/debatten. Björn Ranelids medverkan i Melodifestivalen är ett exempel, Kvinnodagen och Hår under armarna-debatten en annan.

I dags dato spottar jag ur mig ungefär tre-fyra tweets per dag, och jag tycker det är ett sant nöje. Lite hjärngymnastik på tåget, när jag väntar på bussen, sitter på toaletten eller helt enkelt är uttråkad. Så följ mig på https://twitter.com/2angiface, (mitt twitterflöde finns till höger, under Facebookrutanom ni vill kasta er in i dialogen. Ibland när jag skrivit något, hajar jag till och tänker: "Tweet"-knappen borde bytas ut mot en "Är du verkligen helt säker på att den här skiten är värd att publiceras?"-knapp. Men så publicerar jag det ändå, trots allt.  En person jag mer än gärna följer är Sigge Eklund. Han spottar ur sig fyndigheter var tredje minut. Minst. Här är fyra tweets som är riktigt lustiga.

"Twitter!! Det ska bli så spännande att se vilka känslomässiga handikapp vi omedvetet kommer att dölja under djupa lager av sarkasm idag!!!"

 "Jaha. Då måste man hålla sig undan från samtliga dansgolv i minst två år (för att slippa se fulla svenskar göra Loreen-dansen)."

 "Vad gjorde man på toaletten innan mobiltelefonerna? SATT man bara där?"

 "På Scalateatern för att se en pjäs. Det är så mycket twittrare i salongen att kläderna redan luktar hashtagg."

Visst är det lite roligt ändå med riktigt torr twitterhumor?

SÅ VAD ÄR KONTENTAN AV DETTA INLÄGG DÅ? Om ni inte redan är allt för beroende av Sociala medier, skaffa twitter. Jag får mer trafik till min blogg via twitter, och följer intressanta personer som är i den branschen jag vill in i, samt att jag får lite kul läsning de minuter jag sitter på bussen och är uttråkad. Annars. Skit i det. Det blir antagligen ännu ett beroende, som tar tid från "det riktiga livet". Eller som poeten Bob Hansson skrev: "..nu drar jag upp till vulkanen Kintamani. Den har varit slocknad i 40 år. Troligen mer glöd där än på hela twitter."

No comments:

Post a Comment