Mar 20, 2012

HUR DU KLÄR DIG SOM EN BOHEM

Kommer ni ihåg att jag pratade om bohemlooken tidigare?

YES, here we go folket! Med den här looken ser jag ut att bo på en strand i Indiens soliga Goa, lyssna på Jamaicansk Reggae och vara sådär politiskt aktiv och bära Peacearmband. Jag ser ut att heta något från universums planeter, vara vänster och hänga med folk som har dreads, hålla på med meditation och röka joints framför elden.

På wikipedia står det: .."refererar till personer som lever ett okonventionellt liv, ofta i sällskap av andra likasinnade personer med musikaliska, konstnärliga eller litterära ambitioner, men med få fasta åtaganden. Bohemer kan också referera till resandefolk, äventyrare och vagabonder.."

Jag och Judith exprementerade fram en bohemlook idag som kändes kul, och som kommer vara med på fotoshooten till helgen. Detta fick mig att fundera över vad vi människor förknippar med den speciella bohemstilen. Jag kom fram till det här: Bohemstilen föddes ur en tid då människor ville vara fria och okonventionella. Detta innebär att nästan allt är tillåtet.

Och här är mina tips, för att få till en snygg bohemlook:

Använd helst smycken från naturen, dvs halsband och ringar, gjorda med naturliga stenar eller trä. Tänk naturmaterial.
Köp gärna smycken från den lokala konstnären i stan, som en sann bohemian skulle göra.

Ha lager på lager, och kombinera olika texturer och mönster.

Pröva en klänning över jeans, en tunika med tights, shorts med strumpbyxor. Något som är genomgående
i bohemlooken är lös passform

Våga ha dina slitna jeans från förra året, gärna utsvängda.

Ha mönstrat. Gärna etniska, blommor eller naturmönster.


Lycka till bloggläsare:-)

No comments:

Post a Comment