Mar 27, 2012

FEMTE PUBLICERINGEN


I dags dato, när jag skriver detta, är det fjorton plus i skuggan och fåglarna kvittrar ikapp i Kungälvs alla trädkronor, som nu börjar att knoppas. Det spås bli årets varmaste dag, och på gatorna syns detta, inte minst klädmässigt. Den ena vårtrenden efter den andra börjar redan plockas upp av medvetna Kungälvsbor. Så vad kommer vi ha på oss våren 2012?

När jag gått igenom klädsortimentet i år på de mest tongivande butikerna (H&M, Zara, Lindex, Gina Tricot), är det en ovanligt sprakande färgbuffè, framförallt på byxan. Mintgrön, apelsinorange, neonrosa och solgult är några av de färger jag noterade, bland annat på Gina Tricot. Detta är våren du skall våga ta ut svängarna nedtill, våga köpa ett par prisvärda byxor i en härlig färg, eller med ett härligt mönster, och gärna kombinera med svart kavaj och spetspumps för att få balans. Då har du den perfekta våroutfiten.

Detta är också året då vi flörtar med gångna tiders modehistoria, närmare bestämt 40 år tillbaka i tiden. Batikmönstret, som oftast refererar till ett okonventionellt, bohemiskt 70-talsliv, har kommit tillbaka på toppar, klänningar och tunikor. Utslagna Hawaiiblommor, rosor och palmer i mönstret, i alla färger och former är också till för att bäras i år. Kombinera detta med vårens trendigaste jeanssiluett-bootcut, dvs. utsvängda jeans nedtill. 

Själv tolkar jag 2012 som det året, då cowboyen och boheme de luxe gjorde sin comeback. I accesoarväg inspireras jag av läderfransar, fågelfjädrar, drömfångare och naturliga material i stenar och trä. På fötterna vill jag ha kilklack eller slitna cowboyboots, och på festen blir det en klänning med en konstnärlig touch. Läs mer och inspireras på min blogg ANGIFACE.  

Vårens modesnackis: Weekday gör ett samarbete med Kosta Boda. I Maj kan du köpa glasfigurer på Weekday, inpirerade av glasdesignern Åsa Jungenius och Ludvig Löfgren.

Att googla: Stilikonen Olivia Palermo lyckas pricka in vårens trender, i sina färgsprakande outfits.

Månadens plagg: Batiktunika


No comments:

Post a Comment