Nov 21, 2011

HEMLIGHETEN BAKOM MIN GARDEROB


Om jag hade köpt alla mina kläder till ordinariepris, i vanliga butiker, skulle jag vara helt ruinerad nu och bo på gatan idag, det kan jag lova. I min garderob hittar du kläder från designers och boutiquer, samt vanliga kedjor såklart. Grejen är att många av kläderna har en historia och har oftast haft en annan ägare. Hemligheten bakom min stil och garderob stavas alltså, SECONDHAND, MARKNADER, ÄRVT, GÅVOR och REA och TID, TÅLAMOD, FANTASI, och KREATIVITET. Det som är så kul idag, är att man kan få tag i jätte snygga kläder med bra kvalitet – BILLIGT. Bara man har viljan.

När jag bodde i London snokade jag genast rätt på de bästa vintagebutikerna i Marylbone, de billigaste secondhand-butikerna i Notting Hill samt det bästa och billigaste klädesbutikerna i Camden. Mödan lönade sig. Idag sitter jag med en cool kjol från Karen Millen (50 kr) och en pälsväst (100 kr) och flera andra plagg som har bra kvalitet, och som kostade väldigt lite, just från London. När ni reser, passa på att leta efter kläder på marknader, istället för i de vanliga kedjorna – ni kommer bli överraskade vilka fynd man kan göra.

Ett annat hett tips är att anordna klädbytarkvällar. Jätte roligt och kostar ingenting. ”One women`s trash is another womens treasure” (”en kvinnas skräp, är en annan kvinnas skatt”, låter sämre på svenska men, men..), som Carrie i SATC sa. Mina coolaste skor kommer från just en sådan kväll.

I Göteborg kan jag tipsa om Kommersen på lördagar. En gång när jag var där kostade en Net-a-porter kavaj, 10 kr (!), ett par Roberto Cavalli jeans 40 kr, samt Soaked in luxury-topp, 10 kr. Skamligt billigt.

Alla timmar på secondhands runt om i världen, alla klädbytarkvällar, oväntade tillfällen då jag fått, eller ärvt något, allt har resulterat i en gigantisk garderob som jag ser som min egna lilla kreativa skattkammare.

På bilderna ovan ser ni fyra plagg som jag köpt eller fått från oväntat håll.

1. Mamma hade varit på basar, och gav mig den här ursnygga beiga toppen till mig, från Soaked in luxury. Värde 400 kr.

2. När jag bodde i Stockholm hade jag en fantastisk hyresvärd. När hon flyttade gav hon mig kläder som hon inte ville ha, som den här Oscar de la renta kjolen (värd typ 2000 kr). Ett sant "fashionmoment".

3. Där ser ni den där Karen Millen-kjolen jag gav 50 kr för. Ok, den är lite oanvändbar och se lite trashig ut, men det är ju faktiskt Karen Millen. Ett fynd i Camden Town, London.

4. När jag reste i staden Santiago gick jag in i en vintagebutik som sålde exklusiva klänningar, till väldigt billiga priser. Den här svarta, glitterbeströdda klänningen, kostade 30 kr, från den amerikanske designern Wayne Diamond.

Nu är det snart löningshelg. Prova något annat än H&M, Zara, eller Vero Moda. Våga gå till Myrorna, Emmaus, Rag Time (Göteborg) eller våga er på Kommersen. Jag lovar att ni kommer att fynda, och glöm inte vem ni skall tacka;)


1 comment:

  1. Amanda23/11/11

    Angelica, du är så härlig!
    Tummen upp! Snygg topp från Gunilla!

    ReplyDelete