Nov 8, 2011

DAGENS INTERVJU: MORUDJ ALI



Från att ha varit sjuksköterska i 4 år till att börja på en konstnärlig utbildning på Art College i Göteborg, berätta mer. Jag studerade mycket konst och mode, teckning och sömnad, mycket i ett litet paket. Det var många som hade samma väg som jag. Vi hade olika bakgrunder men alla kämpade för att hitta sig själva kreativt. Man fick se nya sidor av sig själv. Det var både spännande men också skrämmande. Det var mycket man inte har bläddrat igenom. 1 år har varit otroligt utvecklande.

Hur fick du utlopp för din kreativitet när du jobbade som sjuksköterska? Jag gjorde inte så mycket kreativt. Jag trodde väl att man bara skulle kunna glömma bort sina innersta intressen, men de dyker ju upp i form av att man har det jobbigt i perioder. Frågor som "Vad gör jag" och känslor av förvirring kom ofta. Jag tror inte att man kan snurra runt och leta sig vidare på något annat med det rakt framför en. Jag har alltid varit kreativ sedan jag var barn. Jaghar alltid målat, pysslat, byggt upp saker med händerna, jobbat med sand, playdodeg men alltid mycket textilt och att framförallt smycka människan. Jag tycker det är roligare att smycka en människa än att smycka ett plant papper. Det som man får ut från den individen kan vara helt oväntade resultat, det blir någonting helt nytt. Man får inspiration av personen.

Fick du lära dig att styla på utbildningen? Styling är en grej som man kanske inte kan lära sig så direkt utan det handlar mycket om formspråk och känsla för färg. Om man har ett intresse för det så kommer principen i många olika slags uttrycksätt. Man tänker nog lite samma om man skall måla en tavla eller inreda ett rum så jag tror att man lär sig styling när man testar sig fram, hur man skall tänka när man stylar. När det gäller alla modebloggar idag så har de största bloggarna gått från modekunniga personer till stora kändisar, då handlar det tyvärr inte alltid om vad personen har på sig utan vem som har på sig det. Det är ledsamt då många lätt hänger med strömmen och kanske inte vågar visa sin egentliga stil. När jag designar för någon eller stylar någon så inspireras jag av individens egenskaper, jag vill få fram individen. Man klär plagget och inte tvärtom!

Idag i Metro var det ett reportage om The swedish fashion team som du är medlem i. Berätta mer om det. Detta team består av ganska många och jag har varit med i ett projekt med dem. Det är Paul Wilson som har skapat det i samarbete med bland annat produktionsbolaget Amvision som har gjort reklamfilmen för Nelly mm. Sedan jag började startade bloggen Wedgehitch för snart ett par år sedan så har min vision varit att dela med mig av mina inspirationskällor och att den sedan ska utveckla sig till ett öppet forum för kreatörer.

Hur ser hösten ut? Jag har stylistarbete i kortfilmer på gång med bl a regissören Samir Arabzadeh, samt en stor photoshoot i slutet av november då jag skall jobba med bland annat modisten Patrik Selling, fotografen Eva Quirbach och interiörstylisten Josefine Esperansa, alla etablerade fotografer och stylister. Kommer även att samarbeta med "We are hello family" som ska skapa en kortfilm av Eva Q. material men också blanda det med film på plats. Jag håller just nu på att sy upp mina t-shirts med mosaik, handgjorda och som jag kallar "Wedgehitch" som betyder: "ditt ansikte" på arabiska. Det blir lite som bärbar konst. Varför skall konst få bara vara på väggarna?

Berätta mer om din blogg wedgehitch. Det är ett forum där jag gärna skriver om andra konstnärer, andra designers, stylister, fotografer och min vision är att det skall bli ett kreativt kollektiv. Alla får och kan dela med sig av sitt, då får man också alltid någonting tillbaka. Utgångspunkten med bloggen är vad jag skapar själv men också inspiration. Ingen kan vara konstnär ensam, och meningen med bloggen är att man skall slänga upp någonting där och sedan prata om det.

Till sist: Vilka designers inspirerar dig mest?
Elie Saab, Karl Lagerfeldt, Alexander Mcqueen och John Galliano.

Tack Morudj för en inspirerande timme, vad roligt att du hittat ett element där du trivs och vill kämpa.

BESÖK BLOGGEN WEDGEHITCH HÄR.

2 comments: