Nov 7, 2011

DAGBOKSFORMENS FÖRÄNDRING


För inte så länge sedan fann jag 12 stycken av mina gamla dagböcker från 2001 och framåt. Att återse sina dagböcker från förr var som julafton. Händerna darrade av förtjusning när jag hänfört skummade igenom texten som rymde barnsliga pennstreck med beskrivna upplevelser, anekdoter, dikter, känslor, beskrivningar, förälskelser, orosmoment och glädjestunder. Allt skrivet i bläck eller blyerts. Naket, ärligt och utan retuschering. Det handlade om livets alla smaker, både det sura, beska, salta och även lite av det söta. Jag skulle nog vilja säga att det var minst av det söta, goda i livet, och mest av det salta, tuffa och utmanande i livet.

Den nakna dagboken från då med de ärliga penseldragen har idag ersatts av bloggen ANGIFACE, som lite fungerar som en dagbok för mig, dock en mer sminkad och kryddad version av livet. Detta erkänner jag och detta står jag för. Den handlar mest om vilka trender som intresserar mig just nu, vad som är inne, vad som är ute och vad som komma skall. Det handlar om livets söta sida, om glasyren på kakan, grädden i moset eller varför inte beskriva det som solsidan av livet. ANGIFACE är ovetandes, kanske lite nonchalant och ytlig med stort Y, dvs, det kan tyckas som om jag bara fokuserar på ett föremål/människas yta och inte dess innehåll.

Har ni träffat mig i det verkliga livet, så vet ni att det faktiskt är väldigt sällan som jag pratar om läppstiftsnyanser och brutna naglar utan är en riktig tänkare, dock går mina intressen till det estetiska, och det är DET som uttrycks i bloggen. Det handlar också om att vara sann mot sig själv och inte spela en ”roll”. Människor som vill framstå som djupa, (som ordbajsar, använder svår men djup terminologi osv.) kanske ibland kan vara de som är mest ytliga, för de inte känner efter vem de verkligen är utan anpassar sig efter ett ideal/tradition etc. och för att imponera på sin omgivning. Genom blod, svett och tårar står jag för det modeintresse jag har idag, och jag tycker nog att det är det mest ärliga jag kan göra.

Bloggvärlden är svår. Det är tufft och nästan omöjligt att visa ”hela” sitt jag. Samtidigt är det så roligt att vara kreativ, att få fotografera som jag älskar, att få skriva och att få ha ett forum där jag kan uttrycka det jag varit med om, samt det jag upplever, genom bild och text. Ytligheten i ANGIFACE är också ett sätt att skydda sig på i cyberspace. Om det är för naket och privat blir man sårbar och jag vill inte ha nålstick från obehöriga därute. Min handskrivna, djupa dagbok från förr har verkligen förändrats, skillnaden nu är att den virtuella och ytliga dagboken – ANGIFACE, är för allas ögon och inte bara för mina egna. Bild: Här

1 comment:

  1. Anonymous8/11/11

    Great! Thanks for the share!
    Arron

    ReplyDelete