Sep 21, 2012

(O) NATURLIGA SUBSTITUT FÖR NATUREN



Åh, bara älskar det här rummet! Tunga, bruna skinnfåtöljer, leopardmönster, primitiva konstkranium, sensuell konst (oki, lite föör sensuell för min smak, på gränsen till osmakligt), jordfärger och grön växt. Nu tror jag att jag förstår varför jag dras till jordfärger, djurmönster, organiska material, och fåtöljer i djurskinn. Eftersom jag sällan vistas i naturen, försöker jag nog att omedvetet finna ett substitut för det naturliga, i den inredning som jag vill ha hemma. Gröna växter ersätter skogspromenader, organiska material fungerar som substitut till levande träd. Leopardmönstrat är till för min vilda sida, som skulle få optimalt utlopp, om jag vistades på en savann i Tanzania. 

Storviltsjägaren och författaren Natasha Illum Berg som bor i Tanzania, skriver i Metro Student Magazine; Vi har tagit ett steg bort från naturen i oss själva och kring den. Vi har kopplat från den och gjort oss till den mest isolerade arten på jorden. Det finns inga andra djur än människan som kan gå vilse. Hon skriver också i en av sina romaner om den urbaniserade människans konstgjorda förhållande till naturen. AJ! DÄR!! Där, i denna lilla text riktigt svider det till, för visst är det sant det hon skriver. Det får bli en skogspromenad i helgen, istället för mina urbana utsvävningar. Foto: Här och Här


No comments:

Post a Comment