Sep 23, 2012

HELGENS FILMER


Gårdagens filmstunder

Har äntligen piggnat till, och imorgon blir det skola som vanligt. Hela gårdagen låg jag i sängen, och jag hann att se hela två filmer, kolla på ett par avsnitt av Sex and the city, samt läsa en hel bok. Den första filmen jag såg heter på italienska, Mine Vaganti, och på svenska En Italiensk familj på gränsen till sammanbrott, och den handlar om en konservativ, rik familj som äger en pastafabrik. När det uppdagas att båda sönerna i familjen är homosexuella, blir det sjukdom och sammanbrott i familjen. En sevärd film, men absolut inte mer än en trea i betyg. Den andra filmen jag såg, var en tysk/turkisk film, och den heter på svenska Mot väggen. Den filmen var helt fruktansvärd, och jag kände mig nästan MER sjuk när jag hade sett den. Den handlar om Cahit (en tysk/turk), som är ett mänskligt vrak pga droger och missbruk, och Sibel som är en tyskturkiska som är vacker, ung och levnadsglad. Dessa två gifter sig arrangerat, för att Sibel skall komma undan sin konservativa familj. De delar först bara lägenhet, men så blir de kära i varandra och allt blir kaos. Visst var filmen realistisk, men den skildrade den mörka sidan av mänskligheten på ett alltför naket och brutalt sett. Sist men inte minst läste jag boken Mitt förnamn är Ronny, som handlar om professorn Ronny Ambjörnssons klassresa, från en etta i Göteborgs arbetarkvarter, till professorstolen. Den här boken var jätte bra. Ironisk, varm och humoristisk. Språket var underbart. Jag har lärt mig en sak den här helgen: Att inte se på realistiska, blodiga dramafilmer i sjukligt tillstånd (hur många guldpalmer, guldbjörnar eller priser den än har vunnit), utan hellre satsa på lättsmälta romantiska komedier. Skratt gör en friskare än gråt. 


No comments:

Post a Comment