Sep 1, 2012

LÖRDAG, FRUKOST OCH SOJAMJÖLK


Godmorgon, eller godmiddag snarare! Veckan har varit otroligt intensiv, så idag blir det hemma-dag. För mig innebär hemmadagar vanligtvis att blogga, laga mat, prata i telefon med kompisar, kanske ta en kaffe med någon, gå på bio, se en film, ha skypesamtal, eller kanske SPA-dag. Nu har hemma-dagarna för min del ändrats något. Helt plötsligt är det studier jag måste ägna mig åt när jag kommer hem. Och ju mer plugg desto bättre.  Idag skall jag plugga i tre timmar (får se om jag fixar det överambitiösa målet), laga storkok med köttfärssås, och börja planera min nya blogg som startar om ca. en månad. Kvällen toppas med film tror jag.

Och så har jag börjat dricka sojamjölk..här kommer storyn! 

På bilderna ser ni min härliga frukost, bestående av Kellogs Allbran med fet, naturell yoghurt, skogsbär, en banan, och russin. Till det en grov smörgås med kalkon, keso och avokado. Jag drack grapefruktjuice och sojamjölk till. Jag har börjat dricka sojamjölk, eftersom jag konsumerar alldeles för mycket laktosprodukter. Mjölk i kaffet, massor av ost, keso, grädde, smör, och yoghurt är daglig konsumtion, och någonstans läste jag att för mycket mjölkprodukter är länkat till cancer (som allt annat), och jag gillar att prova mig fram när det kommer till mat, för att uppnå en bra fysisk balans. I RAW-food dieten (en av de mest hälsosamma dieterna med stora hälsoeffekter) finns det inga mjölkprodukter, och i Asien är de flesta laktosintoleranta pga ett obefintligt intag av mjölkprodukter. Och asiaterna har mindre cancer än oss nordbor. Ja, som ni hör försöker jag göra mina egna kopplingar till varför jag skall dricka sojamjölk, men det är förresten överraskande gott, prova själva!

Good morning, or rather god afternoon! This week has been incredibly intense, so today it is homeday. For me, home day means blogging, cooking, talking on the phone with friends, have a coffee with someone out in town, go to a movie, have a skype conversation, or perhaps SPA day. Now a days homedays for me changed a little. Suddenly, I have to spend my time on the studies when I get home. And the more the better. SO, today, I will study for three hours ('ll see if I can do that over-ambitious target), I will cook meat sauce, and start planning my new blog that starts within one month. And this evening I will see a movie, because I`ll just bought so many new ones, remember..?

And I started to drink soy milk .. here's the story!

In the pictures you can see my lovely breakfast, I`ll had this morning, with Kellogs Allbran, fat yogurt, berries, a banana, and raisins. In addition I`ll had rough sandwich with turkey, cottage cheese and avocado. I drank grapefruit juice and soy milk. I've started drinking soy milk, because I consume too much lactose products. Milk in coffee, lots of cheese, cottage cheese, cream, butter, and yogurt are daily consumption, and somewhere I read that too much of these products is linked to cancer (like everything else), and I like to try out when it comes to food , to achieve a good physical balance. The raw food diet (one of the healthiest diets with great health benefits), has no milkproducts, and in Asia, most of the people are lactose intolerant because they have non-existent intake of milkproducts. And the Asians have less cancer than us northerners. Yes, as you can hear, I try to make my own connections to why I should drink soy milk, but it`s also surprisingly good, and I feel that my body respond very well to it. 


1 comment:

  1. Amanda2/9/12

    Överlag är den västerländska kosten förknippad med hälsorisker. Just för att den innehåller så mycket raffinerade produkter. Läs Till matens försvar av Michael Pollan eller någon av Mats-Eric Nilssons böcker om du har tid, de handlar om det här :) Tänk också på att helst köpa ekologiskt kött, för kött kan ju annars innehålla ganska mycket dåligt (raffinerat foder, spannmål istället för grönt gräs, mycket antibiotika) som man som köttätare då får i sig :( Lycka till!

    ReplyDelete