Sep 2, 2012

LANDAT


Så nu har jag då landat eller något. Veckans intensivaste period är över, och jag sitter nu vid köksbordet och planerar kommande vecka, som kommer bli minst lika intensiv. Flottrace, två fester med olika teman, två seminarium, två föreläsningar, och massor av ny information att ta in och bearbeta. Hitills har jag gjort allt som står i regelboken, när man startar ett nytt liv som student. Nämligen; Gått och storhandlat på budgetkedjan Lidl, lagat två storkok (en panna med tonfiskgryta, och en med köttfärs), varit med på 80% av nollningen, sökt och (överraskande) fått ett jobb, köpt snordyra studentböcker till kursen, köpt ett busskort som varar en månad, uppdaterat mina strapatser på Facebook (känns ännu mer aktuellt och legitimt att göra det, nu när man är mediastudent), fixat CSN, gjort eftersändning av post, börjat lyssna på olika radioprogram medan jag diskar, lagar mat, eller går ut och går. Jag har bokat tågbiljetter i god tid till Stockholm och Göteborg (Stockholm=Jennifer Lopez och tjejweekend, Göteborg=hälsa på kompisar, SPA på Stenungsbaden och latinsk danshelg) Kort och gott, så försöker jag skapa nya rutiner, som skall bli ett meningsfullt liv här i Karlstad, samt planera in s.k avbrott, då jag lämnar stan för att se något annat. Flytten har ju gått ganska bra, jag har träffat trevligt folk på utbildningen, allt känns bra i magen - - - och då tänker jag: När skall smällen komma? När slutar turen att upphöra? När skall det bli motgång och inte medvind? Det kommer ju definitivt ge sig under tidens gång här i Karlstad, men för att undvika ängslan, ångest och nervositet i framtiden så har jag gjort saker (som jag skrev innan) denna första vecka, som gör att obehag kanske kan undvikas. 

So now I have landed or something. This week most intense period is over, and now I`m sitting at the kitchen table and plan the coming week, which will be very intense. Fleet Race, two parties with different themes, two seminars, two lectures, and lots of new information to take in and process. So far I have done everything in the rulebook, when you shall start a new life as a student. Namely, I went for shopping at the budget chain Lidl, cooked two caterers (a pan of tuna casserole, and one with ground beef), been on 80% of the studentgatherings, searched, and (surprisingly) got a job, bought expensive student books for the course, bought a bus pass which lasts a month, updated my adventures on Facebook (feels even more relevant and legitimate to do so, now when I`m a media student), fixed CSN-money, made ​​the forwarding of mail, started to listen to different radio shows while I cook, or do powerwalks. I have booked train tickets in advance to Stockholm and Gothenburg (Stockholm = Jennifer Lopez and girlweekend, Gothenburg = meet friends, SPA at Stenungsbaden and Latin dance weekend) In short, I try to make new routines, which hopefully will create a meaningful life here in Karlstad, and plan so-called pauses, when I leave town to see something different. This move to town has gone pretty well, I've met nice people in the school, everything feels good in my stomach --- and then I think: When will everything start to go bad? When does the fortune end? When will it be adversity and not well? These questions will defiantly has an answer over time here in Karlstad, but to avoid apprehension, anxiety and nervousness in the future, I've done things (as I wrote before) this first week, so the discomfort might be avoided.

No comments:

Post a Comment