Dec 26, 2011

I LOVE SOHO


Är på Soho/GBG. Dofterna av starkt arabica kaffe, Californisk Merlot och nygjorda macarons, blandas med essenser av camelcigarett från bordet bredvid, min egen Kenzoparfym och nytvättad bomull. I hela lokalen prasslar det från papperskassarna, av nyinköpta ting från mellandagsrean, eller så är det julklappen, som har bytts ut mot något annat, mer passande, för ägaren. Ur högtalarna strömmar det ut musik från franska Saint Germain, men i mina egna hörlurar, har jag valt beats från Bali. Ljudnivån är hög. Stämningen är exalterad.

Idag är det troligen sista dagen, de inflyttade göteborgarna har sina släktingar från andra delar av Sverige, på besök. Jag hör både småländska, skånska, värmländska och stockholmdialekt från olika bord i lokalen.

Den urbana fläkten, som verkligen finns i denna lokal, fångar mig, och gör mig lugn. Jag tror att jag skall hobbyforska lite om stadsbor i vår, och undersöka varför denna trygghetskänsla infinner sig mest hos mig, i urbana miljöer. Det är till synes fashinerande hur hemma jag känner mig i storstäder. Jag vill slå ett slag för Soho i Göteborg, för att de ännu en gång lyckas ge en mig en riktig urbandose.

1 comment: