Dec 19, 2011

GÄSTBLOGGARE: CATHARINA LINDEBERG-BERNHARDSSON

Idag är det, som jag skrev i tidigare inlägg, premiär för min första gästbloggare: Catharina Lindeberg-Bernhardsson. Jag läste först om hennes arbete på Svenska Blomsterbloggar, och vi fick kort därefter kontakt. Hennes spännande arbete kan ni följa både på hennes blogg och i hennes böcker som hon skrivit. Njut av hennes härliga beskrivning om dukningsdekor.   
Så trevligt att få gästblogga här, annars bloggar jag varje dag på blogg.alltommat.se/catharinadukar/ och då skriver jag mest om det dukade bordet, ger tips, idéer, trender & om hur viktigt det är att duka. När jag håller föreläsningar eller kurser startar jag ofta upp med att ” Maten tillsammans med dukningen är en totalupplevelse”.

 Det är verkligen så, att festen, middagen oftast börjar utanför huset/lägenheten, istället för 2 machaller, kanske 10 -20 eller ljus i trappan, då är man redan i feststämning när man kommer in och om man då får se ett häftigt dukat bord eller ett buffe´bord utöver det vanliga, då är alla på ett strålande humör, när maten sen tar plats då är stämningen fullbordad!
Ett spännande bord kan få igång samtalen om gästerna inte känner varandra så väl, då kan de alltid prata dukning . Om man kan äta dukningen, dukar med tex. Örter så kan samtalen komma igång genom att man klipper av kryddorna och delar ut till varandra. Får man en tråkig bordsdam /bordsherre kan man alltid prata om dukning. Förr dukade man med figuriner ( små figurer) som symboliserade veckans/mån. händelser och även satte igång samtalen ring bordet.
När jag dukar använder jag material från naturen, grönsaker & blommor i kombination, vilket jag lärde jag mej under de många år jag bodde i Bryssel , där jag även ”hoppade” på flera kurser i florestik. För att lättare förstå tekniken att sätta ihop buketter & blomsterdekorationer. Färg & form kände jag att jag hade i mej eftersom jag arbetat som designer och drivit ett eget företag Sagofe´n under flera år innan flytten till Belgien. I Sagofe´n tillverkade jag barnkläder, ”klädde kungabarnen” under deras uppväxt med overaller och fick moderådets designpris.

Att jag hamnade bland de dukade borden berodde på att jag hittade en ”nisch” som inte fanns och var superkreativt men inte lika slitsamt som att arbeta som klädesdesigner. Nu klär jag borden istället!

Alla kan duka och dukningsmaterialet har vi omkring oss, hela naturen är full, ut och plocka, köp grönsaker i grönsaksdisken, plocka blommor eller köp plastinpackade rosor/blommor i mataffären. Duka efter årstid, tänk maten i färg. Precis så är mina böcker uppbyggda, fyra är utgivna och den femte kommer i mars 2012, Dukning efter säsong, Kransar året runt, Catharina Dukar, Fixa Festen.

Tips, Du få Aha upplevelsen om det är MYCKET av just en sak. Tex: att duka med äpplen, så duka inte bara med några stycken, lägg Högar med äpplen, det ger effekt.

Hälsningar Catharina Lindeberg-Bernhardsson






2 comments:

  1. Ingrid F20/12/11

    så fin blogg, vilken tur att jag hittade hit nu via mat.se..

    ReplyDelete
  2. Fredrike20/12/11

    Fin krönika av Catharina. Bra tips inför jul:D

    ReplyDelete