Jun 26, 2014

#TBT

Var: Restaurang La Speranzina i Sirmione. När: 2005. Vad: Jag var 18 år och gjorde min praktik på en lyxkrog vid Gardasjön. Varje dag runt 22.00 korkades det upp en flarra vin för att vi som arbetade skulle lugna nerverna efter arbetspasset. Jag sov i ett litet rum med två italienska servitriser och hade inget privatliv. Runt midnatt kom jag till ro och somnade och nästa morgon runt 9.00 var det dags igen för ett delat arbetspass (9-14 och 17-11). Det som höll mig vid liv var mina drömmar om att bli duktig på matlagning. Jag minns att jag hade mitt anteckningsblock med mig för att skriva ner alla otroliga maträtter som tillagades framför ögonen på mig. Om italienare dricker vin till middag varje dag så dricker restaurangfolket i Italien vin varje gång de stoppar något i munnen. En högrisk-bransch med massor av god mat och alkohol - varje dag. Är så glad att jag hoppade av i god tid. En tysk kollega (också praktikant) till mig blev ihop med kökschefen och stannade kvar i många år. Är glad och tacksam att inte min MR. Right fanns där. Är också stolt över att jag orkade jobba där nere under så tuffa omständigheter. Kunde ju bara gett upp och dra. 

No comments:

Post a Comment