Jun 12, 2014

SÅ MYCKET KÄRLEK PÅ MIN BRORS STUDENT

Jag kan inte med ord beskriva vilken dag det har varit idag. Sååå mycket kärlek   på en och samma yta till min bror. Det är inte förrän idag som jag på allvar har förstått hur mycket min bror Andreas har betytt och betyder för så många människor och jag är glad, rörd och tacksam för det. Visst är Andreas funktionshindrad både mentalt och fysiskt men den kärlek och glädje som han har är mer lysande hos honom än hos många andra. Folk och främst unga kvinnor som varit hans assistenter kom på löpande band och hade rörande kram- och puss kalas med honom och flera som jobbat och jobbar med honom grät. Jag höll också ett tal till honom som jag tänkte dela med er här  

När jag bodde i Brasilien satt det svårt funktionshindrade människor på gatan och tiggde mat. Där fanns inte personlig assistans, duschstolar och toaletträcken. Inga handikappsanpassade bussar som kunde sänkas till låg höjd. Rörelsehindrade i många länder är tvungna att dra sig framåt på marken och de enda hjälpmedel de har är kanske ett par trästubbar. I tredje världen göms ofta personer med funktionsnedsättning undan av sina familjer och i vissa samhällen ser man det som guds straff. 

När jag bodde i Brasilien och såg favelornas misär tänkte jag ofta på Andreas. Hur han i Sverige och i vår familj har lyfts upp, exponerats på ett positivt sätt och alltid blivit sedd av fantastiska människor. Hur han i 20 års tid varit vår familjs lille prins snarare än familjens svarta får. Hur han med sin personlighet knyter starka band till människor och hur han alltid har involverats på olika sätt i vårt samhälle. Hans personlighet har till fullo fått blomma ut i detta avlånga land. 

När jag för en kort tid bodde i Stockholm var jag på en föreläsning som handlade om funktionsnedsättning, kulturmöte och identitet. Läraren och doktoranden var från mellanöstern och hade en fysisk funktionsnedsättning av sviterna från polio. Om han stannat kvar i sitt hemland hade hans identitet och roll och verklighet varit en helt annan. ICA har idag mer än 1200 personer med funktionsnedsättning som anställda i sverige. Detta gör mig stolt. 

Jag är stolt över att bo i ett land där min egen bror kan vara lycklig och där han är älskad, och jag är stolt över att Andreas bär en stolthet och en värdighet inom sig.

Jag är stolt över att jag genom Andreas har grundlagt mina djupaste värderingar, nämligen läran om mänskliga rättigheter, tolerans, mångfald och öppenhet. Dessa värden genomsyrar hela mitt liv och det har jag bland annat Andreas att tacka för. Låt oss hoppas att Sverige fortsätter vara ett öppet och tolerant land  

No comments:

Post a Comment