Jun 25, 2014

POLITIK, MODE, MÅNGKULTURALISM

Sedan designern Jeremy Scott blev kreativ designer för det italienska modehuset Moschino har det hänt grejer. Kolla looksen!! Hans känsla för humor, slagkraftiga texter, streetstyle och 90-tal är en helt underbar kombo som fallit mig i smaken, och inte minst för hans kosmopolitiska influenser. Modevärlden gör ett statement när högerextrema vindar blåser och politik har länge skapat nya uttryck. Notera alla flaggor hos Moschino. Detta flaggmönster är något vi kommer att se mer av och inte bara hos dem. Londonbaserade modehuset Kokon to Zai:s vårkollektion hade flaggor på varenda plagg och kollektionen hette passande nog United World. Bild: Style.com
                                         Rihanna har anammat trenden framgångsrikt. Bild: Här
Det blir mer och mer populärt att visa att man står för mångkulturalism genom kläderna. Här har streetstyle-bloggen Jai Perdu Ma Veste fångat några stiliga människor på bild som verkligen visar vad de står för genom att de bär kulturella attribut. Hur vi klär oss bidrar antingen till att upprätthålla eller att överskrida normer. 
Lånade en bok på stadsbiblioteket här som ni kan se ovan. Känner att jag vill vidga begreppet stil. Go global. Bli mer medveten. Till hösten har jag landat ett modejobb som gör att jag kommer publiceras oftare och synas mer och det känns också som att jag har ett större ansvar då. 

No comments:

Post a Comment