Jun 16, 2014

INTERVJU MED..

Här kommer äntligen intervjun med fina Ingmari Lamy:) Läs, njut och inspireras  

Ingmari Lamys modellkarriär började när hon var 20 år och 40 år senare är hon fortfarande aktuell. Hennes ansikte med det silverglänsande håret har synts både på catwalken i Paris och i flera klädkampanjer de senaste  åren. För NWT berättar hon om sin ovanliga livsresa som innehållit både toppar och dalar

-     I dagens modevärld råder en extrem ungdomsfixering och modellagenturerna tittar på 13-14-åringar när de skall ta in nya modeller. På 60-talet var det annorlunda. Då var det 17-18-åringar man rekryterade, säger Ingmari och stryker med handen över sitt långa, silvergråa hår.
Modell nu och då
Ja, trots det ungdomsfixerade klimatet som råder finns det flera undantag, och de senaste åren har vi kunnat se ett vurmande för äldre modeller i flera kampanjer. Ingmari Lamy är ett sådant exempel. På 60- och 70-talet var hon omslagsmodell för internationella modemagasin som Vogue och Harper`s Bazaar och de senaste åren har vi sett henne som modell för Gudrun Sjödèn, Odd Molly och H&M. I år gick hon dessutom på catwalken och visade kläder av stjärndesignern Jean-Paul Gaultier i Paris. Modellkarriären står alltså i full blom.
Hur blev du upptäckt?
-     Den kom till av en slump egentligen. Jag och min dåvarande pojkvän var och besökte Paris och gick in på nattklubb och där blev jag upptäckt av en modellscout. Nästa dag fick jag ta testbilder och dessa hamnade direkt på omslaget av Harper`s Bazaar och sen snurrade det på.
Internationell stjärnmodell
Ingmari blev egentligen stjärnmodell över en natt och jobben bara strömmade in. Hon började jobba med fotograf-legendarer som Bob Richardson, Sarah Moon, David Bailey, Bill King och Guy Bourdin. Hon blev nära vän med designern Kenzo Takada och var hela modevärldens modellfavorit. Hon reste kors och tvärs över världen och jobbade på tropiska destinationer och i urbana metropoler, men hon såg alltid till att odla sina egna intressen, trots det hektiska modellivet.
-     Jag blev tagen på resor som jag aldrig skulle ha upplevt och jag såg alltid till att stanna kvar på platsen för att upptäcka mer. Jag satt inte i hotellbaren med de andra utan gick hellre ut till skogen, havet eller någon annan naturskön plats. Naturen har för mig alltid varit min största energikälla och inspiration. Jag sökte mig till urbefolkningen eller till konstnärskvarteren för där trivdes jag allra bäst.
Familjeliv i Spanien
Efter cirka tio års tid lade Ingmari modellandet åt sidan och familjelivet tog vid. Hon levde med sin familj på ön Formentera i ett stort hus med havsutsikt och ägnade sig samtidigt åt meditation, ekologisk trädgårdsodling, trädgårdsarkitektur och långa vandringar i bergen.
-     Efter cirka sju år i Spanien flyttade vi tillbaka och jag blev samtidigt designerassistent till sin nära vän Kenzo. Jag var med i designerprocessen och pendlade till Paris regelbundet. Efter det (1991-1992) startade jag mitt eget klädmärke i eget namn. Det enorma åtagandet förändrade mitt liv.
Livskrisen
På grund av leveransförseningar och sponsoravhopp lades klädmärket ner och Ingmari gjorde en miljonförlust.
-     Detta förändrade mitt liv. Två barn i skolåldern, pågående skilsmässa, plus enorma skulder gjorde att livet blev totalt annorlunda. Det var emotionellt tufft. Jag kände att jag misslyckats inför mina barn. I denna oerhört tuffa period blev jag återupptäckt som modell och det blev räddningen.
Idag är modellandet ett extraknäck samtidigt som Ingmari också håller kurser i kroppsterapi, inre skönhet och healing. Trots att hon alltid haft en fot i kanske den ytligaste branschen tycker hon ändå att inre skönhet är det viktigaste.
-     Att vårda det inre med exempelvis meditation har alltid varit det viktigaste för mig och jag har aldrig haft avancerade skönhetsritualer.
Vad har du för skönhetsknep?
-     Jag har inga speglar hemma för då undviker jag att bedöma mig själv. Jag börjar morgonen med att dricka vatten med citron i eller någon grön hälsodrink. Jag fastar alltså på morgonen och börjar inte äta förrän vid 11-12 på dagen. Till hyn använder jag ekologisk olivolja eller produkter från Weleda blandat med arganolja. Köper ofta produkter i hälsokostbutiken Bio-Moi på Rue Debelleyme i Marais, Paris.

No comments:

Post a Comment