Feb 10, 2014

NY INLÄGGSSERIE: MÖTEN SOM FÖRÄNDRAT I



Här kommer en ny inläggsserie i bloggen som handlar om människor jag mött och som på något sätt förändrat min rikting, mitt sätt att tänka eller något annat. Jag träffar och har träffat en del fölk genom åren och lustigt nog leder det ofta i nio av tio fall till något. Här är ett exempel på ett otippat möte som slutade med att jag flyttade till Stavanger:

Mannen som fick mig att flytta till Stavanger (och inte till Oslo som jag först tänkte) är Stein Bredal och vi träffades i Rio de Janeiro 2008. Stein har varit styrelsemedlem i Statoil och är en tung profil inom näringslivet i Norge. Han hade också ett socialt engagemang och det var därför vi möttes - han hade nämligen donerat stora summor pengar till mödrahemmet där jag jobbade. Jag berättade för Stein att jag tänkte flytta till Norge och då sa han; "Flytta till Stavanger, jag har kontakter och kan hjälpa dig hitta ett jobb där". Sagt och gjort, jag och en tjejkompis flyttade direkt till Stavanger efter att jag kommit hem, och när jag landat på flygplatsen stod Stein där och väntade. Maken till fin människa har jag sällan mött. Så fort vi landat på norsk mark ordnade han med gratis boende i tre veckor i hans dotters lägenhet (hon var på semester). Vi fick låna hans tvättmaskin när vi behövde tvätta och han och hans fru bjöd på fiskmiddagar i hans fantastiska lägenhet vid vattnet. Han hade inga andra intentioner än att vi skulle få en så bra start som möjligt i oljestan Stavanger och med hans kontakter, goda hjärta och ekonomiska kapital fixades alla praktiska detaljer i ett kick. Jag är fortfarande evigt tacksam och jag tror inte det hade blivit Stavanger om det inte varit för Stein. Ibland kan den man minst anar bjuda på den största överraskningen. 

No comments:

Post a Comment