Feb 22, 2014

DAGENS KRÖNIKA I NWT

I dagens NWT kan ni läsa min krönika som handlar om att inspireras och att våga tänja på gränser: 

Om han inte skapat couturekreationer till glamazoner skulle han blivit den iranske läkaren som räddade världen. Naim Josefi inspirerar och inspiration smittar som ett virus. Vi har under det halvår vi känt varandra, samtalat i timtal om hur man förvärvar, ärver eller fördärvar sitt livskall. Naim valde att sätta sig i livets förarsäte och trotsa starka påtryckningar från föräldrar som ville diktera villkoren. Detta kostade honom familjen. Han sökte efter sitt hem bortom Irans gränser och prövade vingarna både i Turkiet, Grekland och Tyskland, men hamnade till slut i Sverige. Naturen och strukturen lockar fram det mest kreativa inom honom, säger han hemlighetsfullt. Idag trotsar han minimalismens lagar och skapar maximalistisk design med kosmopolitiska referenser. I hans design ser jag fragment av en annorlunda livshistoria som får leva vidare på kvinnokroppen.

Jag stöter ofta på dessa inspirerande individer i jobbet. De människor som vågar gå sin egen väg, som trotsar konventionen och som ofta är underdogs. Naim är ett starkt lysande exempel på hur livet kan te sig om man vågar och vinner, och det inspirerar i allra högsta grad mitt eget liv och leverne. Häromveckan vågade jag berätta om mina drömmar för arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson, som besökte Drivhuset där jag gått kurser i att starta eget. I tisdags jobbade jag med en studieansökan till  The chinese university of Hong Kong, och den 25:e håller jag med darrande ben ett inspirationsföredrag om mina utlandserfarenheter och framtidsvisioner. Att jag vågar tänja på mina egna gränser är tack vare möten med fängslande människor som sagt att the sky is the limit och som lyft blicken och sett bortom horisonten. Naim har smittat mig, och jag hoppas att denna krönika smittar er. 

No comments:

Post a Comment