Jun 12, 2012

TUESDAY REFLECTIONS



Dagens bild är på en riktigt smarrig frukost. Gissar att den är från tropikerna, pga bananens storlek samt den färska mangon på tallriken. Min egen frukost liknar faktiskt denna just nu. Ett stycke bröd, mango med ingefära och citron och tjock turkisk yoghurt. Och en stor kopp kaffe ur presskanna såklart. Av någon anledning fick denna bild mig att börja reflektera. Och när jag börjar, har jag svårt att sluta.  

Jag går och tänker på vad som händer till hösten. På vilket universitet blir jag antagen, och hur kommer följande år se ut? Jag drömmer om spännande praktikplatser på PR-byråer i Paris, kanske ett internship i London på någon hektisk pressavdelningen och sen toppa utbildningen med en C-uppsats i PR-meckat New York. Det är bara jag som sätter gränserna, och det gör att jag knappt kan andas. Frihet ger ångest, men samtidigt så är frihet en stor drivkraft i mitt liv. 

För första gången på flera år känner jag att jag hittat ett område där jag vill satsa 100%, med all min kraft, och jag vill nå långt. Vägen dit har varit smal, men jag har därför landat i en dröm och vision som känns väldigt stabil. Efter flera års utforskande av mina intressen, värderingar, begåvningar och drömmar, mejslades det hela ut till något konkret.

Mycket beror det också på att jag hela tiden strävat efter att bygga upp nya erfarenheter. Mitt motto har varit att inte låta någonting begränsa mig, och att jag hela tiden skall sitta i förarsätet i mitt liv. 

Psykoterapeuten Virginia Satirs skrev om fem friheter, som jag försöker sträva efter i vardagen:  

1. Se och hör det som finns här och nu, i stället för det som borde finnas, fanns eller 
kommer att finnas.  

2. Säg vad du känner och tänker, i stället för det som du borde tänka och känna.  

3. Känn vad du känner, i stället för vad du borde känna.  

4. Begär det du behöver, i stället för att alltid vänta på tillåtelse.  

5. Ta risker för egen del, i stället för att välja att vara trygg och aldrig sätta båten i 
gungning.  

Det var dagens reflektionsstund, ha en fin tisdag! Photo: Här


The photo I`ll choose today for you guys, is really a nice one. Tropical breakfast I would guess, because the size of the banana `s is smaller then usual, and the fresh mango looks like it came directly from a Brazilian mango-tree. My own breakfast is actually similar today. A piece of bread, sliced mango with ginger and lemon and to that thick Turkish yogurt. And a big cup of coffee off course. For some reason, this picture maked me start reflecting. And when I start, I can not stop. 

I`m going around and can`t stop thinking about what`s gonna happen this fall. In what university I will start my studies. How will the upcoming three years look like? I`m dreaming about exciting internships in PR in agencies in Paris, perhaps an internship in London somewhere, and then top the program with some practice in the PR-mecka, NYC. It`s only me, that sets the limits, and that make`s me full of joy..and fear. Freedom gives anxiety, BUT for me freedom is a huge motivator in my life, and have always been. 

For the first time in years, I feel I have found an area where I want to focus 100%, with all my heart, and I want to achieve something in it. I came to this point, after several years, but good decisions takes time, and so did this. I think that just because I`ll gave it some patients, I`ll landed in a dream and a vision that are more stable. After years of exploration of my interests, values, talents and dreams, it all landed in something concrete. 

It`s also about my hunger, to always build new experiences. My motto has been to not let anything limit myself, and always be on the driver`s seat in my life. 

The psychologist Virginia Satir wrote about the "Fime freedoms", which I try to strive for in my everyday life. 

1. See and hear what is here and now, instead of what we are expected to see and hear. 

2. Say what you think, instead of saying what you should think. 

3. Feel what you feel, instead of what you should feel.

4. Ask for what you need, instead of always waiting for permission. 

5. Take risks, instead of choosing to be safe and never put the boat in sway. 

That was today's reflection time, have a nice Tuesday! Photo: Here