Jan 25, 2012

A TRIP BACK IN TIME: AMSTERDAM

För ett par år sedan tog och jag Sofie en trip till Amsterdam. Det var när jag fortfarande bodde i Stavanger, så många har tydligen inte fått med sig att jag var i AMS då. Det var nog också för att jag inte bloggade så aktivt som jag gör nu. När jag scrollade igenom mina gamla bilder häromdagen, så upptäckte jag några bilder från den trippen. Olyckligt nog så krashade min PC i Stockholm förra året, så jag förlorade flera tusen bilder, bland annat Amsterdam bilderna. Men några var tydligen sparade på Picasa Web Album. Här kommer destination Amsterdam! 

Det är en annorlunda Europeisk storstad. Liberal, avslappnad, lite vulgär, historisk och med människor som är riktigt sköna. Van Gogh musèet, Anne Franks hus, tulpaner i trä, blå väderkvarnar är kända symboler för Amsterdam. Absolut värt ett besök. Staden är Europas pulserande kärna, och en passage för flera miljoner människor per år. Det känns helt enkelt i luften att man är nere på södra delen av kontinenten. 

Skulle jag vilja bo där? Nej. Staden känns lite för gränslös och bohemisk, nästan på gränsen till skamlig. Det finns inte samma reglement som i andra städer, vilket definitivt lockar ett speciellt klientel. Det finns en tolerans för precis ALLT. Allt från cannabiscafèer till laglig prostitution. Det mesta är gränslöst och flytande och staden befinner sig ständigt i någon slags fri gråzon för vad som i andra länder är omoraliskt, olagligt eller förbjudet. Detta är nog en av de bidragande orsakerna till varför precis ALLA har en åsikt om Amsterdam. Bilder: Angelica Hellgren

1 comment: