Jan 2, 2012

DANCE PHOTOGRAPHY


Ett litet dansinlägg igen: Afrikansk dans, bachata, salsa, zouk, tango, jazz, balett, boogie, breakdance, cha-cha, capoeira, disco, flamenco, foxtrot, kizomba, lambada, bugg, merengue, magdans, rumba, samba och showdans. Kärt barn har många namn, och som ni ser på bilderna ovan, så finns dansen i ett oändligt antal olika former.
Sen människan kom till, är det dokumenterat att hon ägnat sig åt dans, till vardags och i samband med olika riter. Dansen har varit ett sätt att leva, ja, kanske själva livet. I många kulturer världen över spelar dansen fortfarande en stor roll för sammanhållningen. När vi dansar sänks blodtrycket, halten av stresshormon minskar medan halten av "lugn- och ro"-hormonet ökar.
Idag har jag gått pustat ut och gått lite på sparlåga – något som ofta händer, efter en helg som varit rolig, intensiv och storslagen. Då smälter jag alla upplevelser och intryck, och hänger lite i luften ett tag. I stillheten började jag surfa, och fann fantastiska bilder från fotografer över hela världen, som dokumenterat ”moments of dance”. Genast fick jag inspiration till det här inlägget. Hoppas ni njuter lika mycket av bilderna som jag.
"The truest expression of a people is in its dance and in its music. Bodies never lie" - Agnes de Mille 
Bilder: Här, Här, Här, här, här och Här

No comments:

Post a Comment