Jan 5, 2012

NYÅRSLÖFTE - SÄTT INTE ANDRA PÅ PIEDESTAL


En sak som jag har som nyårslöfte är att inte sätta alla människor jag möter på en piedestal. Jag har lätt för att beundra en människa, bli bländad, och imponeras, och ibland allt för lätt. Naturligtvis är detta säkert smickrande, för den medmänniska jag möter som jag blir imponerad av. Men ofta förminskar jag mig själv i ett sådant här möte, och får dåligt självförtroende på kuppen. Tankar som ”nej men det där skulle jag aldrig klara..”, ”wow vad häftigt, jag önskar att..” och  ”näe, jag tror aldrig jag kommer lyckas så bra..”.

OCH hur bra är sådana här tankar egentligen? De skadar ju bara mig själv. För att vara ärlig. Det är tufft för mig att möta en 25-åring som har ett eget företag, färdigutbildad och som följt sina drömmar och redan kommit en bit på vägen. Åh vad häftigt det är, men oj, kommer JAG någonsin lyckas? Tankarna är som ogräs som fortplatnar sig snabbare än blixten. Detta vill jag verkligen jobba bort 2012. Jag vill ha positiva affirmationer och bli inspirerad istället för rädd.

Min favvopsykolog skrev så här: ”..det storartade finns vid sidan av det ömkliga..de flesta av oss har sprickor i våra hjärtan, så är det att vara människa.” – Patricia Tudor Sandahl. Vilken tröst. Hennes böcker är som balsam för själen.  

Bilden jag valde till det här inlägget, tycker jag symboliserar min väg mot nya, bättre tankar 2012. Bilden är livsbejakande, härlig och ger en visuell kick. Jag valde också en dikt som jag läste på Elaine Eksvärds blogg idag, världens peppdikt som låter så här:

"Fall in love or fall in hate, Get inspired or be depressed, Ace a test or flunk a class, Make babies or make art, Speak the truth or lie and cheat, Dance on the tables or sit in the corner. Live is divine chaos, Embrace it. Forgive yourself. Breath. And enjoy the ride!" – Solbeam

No comments:

Post a Comment