Apr 7, 2014

HÄR ÄR DITT KYLSKÅP

En av vardagens många guldkanter är ett riktigt välfyllt kylskåp. När vi storhandlar på Willys handlar jag som om jag hade tre ungar hemma men det är i själva verket råvaror till mig själv och till eventuella middagsgäster. En av fördelarna med att ha ett förflutet i olika restaurangkök är att jag instinktivt vet vad som behövs för att laga till ett riktigt (vad jag anser är delikat dårå) gott skrovmål. Har alltid soja, olika fonder, vin och vispgrädde hemma, för det sätter piff på allt från pastasåser till stroganoff. Eftersom vispgrädde är så kaloririkt blir man mätt på ett kick och därför behövs det inga stora portioner. Jag föredrar att det smakar ljuvligt istället för att använda lowfat-grädde som varken har näring eller är särskilt smakhöjande. En annan secret är lök. Lök som smälter i stekpannan med äkta smör ger vilken rätt som helst den rätta smaken. Kolla på middagsrecepten på Tasteline eller Arla; Nästan alla rätter har lök som ingrediens. Andra ingredienser som ALLTID finns i min kyl är limejuice (för thai), Mango Chutney (för indiskt) och Sambal Oelek (för precis allt). Mina andra tio-i-topp ingredienser som jag gärna köper finns prästost, makrill i tomatsås, färsk pasta, grapefruktsjuice, färsk ingefära, röd mjölk, färska (frysta) örter, tabasco, frysta bär och parmesan. Istället för att då äta ute (som är en ekonomisk omöjlighet när man är student men det händer vid sällsynta tillfällen) försöker jag ibland att laga till ngt riktigt smaskigt och det är inte en omöjlighet när mitt kylskåp fullständigt svämmar över av råvaror och kryddsåser. Den dagen min lönespec ökar med två nollor kommer jag garanterat gå ut och äta mer. Kan ibland sakna tiden då jag gjorde regelbundna och lustfyllda restaurangturnèer samt gjorde av med rejäla summor på krognotor. Men allting har sin tid. På den tiden levde jag ständigt i någon slags matkoma, alltid på jakt efter nästa kulinariska upplevelse. Nu är jag nog mer i karriär- och studiekoma hehe;)

No comments:

Post a Comment