Apr 19, 2014

DAGENS PÅSKLÄSNING I NWT

I dagens NWT kan ni läsa mitt porträtt om fotografen Per Olsson som helst skapar nya uttryck i det lokala. Inspireras också av mitt påskplock. Happy Easter!:)

Per Olsson är modefotografen som fått sina verk publicerade i Vogue, Cosmopolitan, Elle och Plaza, och som trots alla resor i tjänsten aldrig glömt sitt värmländska ursprung. NWT träffar en modefotograf som helst skapar nya uttryck i det lokala.
Han är född i Torsby och uppvuxen i Hagfors och bor numera i Karlstad. Däremellan har han också hunnit med att bo i Stockholm, Göteborg och Norrköping.
-       Tja, Stockholm är väl en trevlig stad att plåta i, men att bo där passar nog inte mig.. nu bor jag här och trivs alldeles utmärkt med det.
Intresset som blev en profession                                                                                                              
Det började som ett intresse. Per fotade som så många andra bröllop och dop och det ledde till att han började en kurs på Karlstad universitet i Kommunikation och påverkan. I ett av skolprojekten fotade han bilder som blev publicerade i ett nöjesmagasin som hette NEWS. En reklambyrå i Karlstad, Clara, såg bilderna som då sökte en fotograf till varumärket Koppartrans och tyckte då att hans bildspråk skulle passa den stil de sökte. Har även haft fotografiska separatutställningar inom fotokonsten.
Vad var det för stil du hade på dina bilder?
-       De var unika för den tiden. Då kunde man inte skära huvudet av modellerna i bilderna men det gjorde jag. Vissa foton var delade i mitten och modellerna var inte traditionella modeller utan personer från musikbranschen med ett speciellt uttryck och en viss attityd som var placerade i en cool, skitig miljö.
Italienska Vogue
Pers bilder för Koppartrans har fått stor genomslagskraft. De florerade i massor av tidningar och bland annat italienska Vogue gjorde en publicering.
Hur jobbar du som fotograf idag?
-       Koppartrans och Transatlantic är mina fasta uppdragsgivare och sen är resten pitchade uppdrag eller reklambyråjobb. Ibland åker jag bara till platsen som uppdragsgivaren sagt och bara plåtar av, och vid vissa tillfällen tar jag och mitt team hand om hela processen. Allt från val location till modeller.
Har fotograf-rollen förändrats?
-       Att vara fotograf idag är mer annorlunda än var det var för 15 år sedan. Idag är alla mer eller mindre hobbyfotografer men det kräver ändå en teknisk kunskapsbas om bilderna skall professionellt publiceras. Du blir lätt avslöjad om du inte kan tryckprocesser, färgprofiler, upplösning, svart- och vitpunkt osv.
Är det så glamouröst som det verkar att åka på fotouppdrag i hela världen?
-       Nej långt ifrån. Man anländer ofta sent och nästa morgon kanske man måste gå omkring i hela stan för att leta en sjysst location. Fördelen med att åka utomlands till varmare länder, är att det finns en helt annan solgaranti.
Fotografuniformen
Och finns det en typisk stil för en fotograf? Ja, jag vill nog tro det.  När jag träffar Per känns hans stil stereotypisk för hur jag föreställer mig att en fotograf ser ut. Svarta kläder, långt hår och lite rock `n roll image.

-       Att vara fotograf är en livsstil som också påverkar stilen. Mörka plagg stör inte ögonen när jag arbetar med att skapa ett skeende i en bild. Som fotograf träffar jag folk i olika samhällsklasser och från olika skikt och då är det en fördel att ha neutrala kläder. 

No comments:

Post a Comment