May 4, 2012

SJÄTTE PUBLICERINGEN



För ett par veckor sedan firade jag min 25-årsdag i ett vårprunkande Paris, och naturligtvis satte jag på mig mina ”modelinser” på nästippen, för att kunna notera chica Parisdonnor i gatuvimlet. I denna majkrönika vill jag ge er Kungälvsläsare lite fransk fägring, och även avslöja hemligheten bakom den avslappnade, men chica, franska stilen. Den finns närmare än ni tror!

Franska, kända modeskapare som faktiskt revolutionerade Europeiskt mode på 1900-talet, är Christian Dior, Coco Chanel och Yves Saint Laurent, för att nämna några. Ur dessa designers händer kom nya siluetter, former och modebegrepp som fortfarande är aktuella, om än omgjorda och omformade till det du och jag går klädda i, idag. Historien speglar naturligtvis dagens franska klädsmakriktning, framförallt på de finare, parisiska boulevarderna.

De ord jag förknippar med den franska looken, efter att ha observerat stilfulla, franska ladys den eleganta esplanaden Champs-Élysées, är modetermer som avslappnat och chict, simpelt men elegant och lite androgynt. Det handlar om att bära exempelvis en snygg kavaj (gärna herrmodell) med jeans och sneakers, kanske ett par svarta stuprörsbyxor med en gammal t-shirt och eleganta sandaletter, eller en kortkort kjol, polotröja, och till det, höga klackar. Regel nummer 1 är också att aldrig se vulgär ut, utan hemligheten är att aldrig överstyla, hitta en nonchig balans, och att se oansträngd ut.

Nyckelplagg för att få till lite av den parisiska stilen 2012 är alltså, stuprörsjeans, polojumper, sliten t-shirt, herrkavaj, kort kjol, sneakers och höga sandaler. Väldigt simpelt, men med smak och konsten att fånga den eleganta sinnesstämningen. Delar av ekiperingen finner du på Västra gatans hippa affär Goopy, och mixa gärna med vintageplagg från Pingstkyrkans Second Handaffär, nu på lördag. Lycka till och ”au revoir”, (på återseende)!

Modesnackis: Designern Lars Wallin är aktuell som ny couturedesigner för NK

Att googla:  Franska modeikonen Emmanuelle Alt

Månadens plagg:  Androgyn kavaj