Jul 18, 2011

THE POWER OF THE BOOKS

                     Photo: Pinterest

Ord är magiskt och får oss att drömma bort. En sång med de rätta orden kan få oss att drömma oss iväg och fantisera om kärlek, frihet och framtid. En roman kan få oss att fullkomligt sluka oss och för ett ögonblick är vi i symbios med huvudkaraktären och den spännande historien. När jag började studera i våras blev jag "tvingad" att läsa facklitteratur av tunga, tongivande akademiker och proffessorer från välkända universitet och med en viss motvilja hängde jag dag och natt över böckerna. Skillnaden med dessa böcker är att de faktiskt gav mig ögonblick av att jag förstod hur världen fungerade, och sedan slog det mig också hur lite jag faktiskt vet och hur mycket det är kvar att lära.

Words are magical and make us dream away. A song with the right words can get us dream ourselves away and fantasize about love, freedom and future. A novel can make us completely devour us and for a moment, we are in symbiosis with the main character and the exciting story. When I started studying last spring, I was "forced" to read the literature of the tongue, leading academics and proffessorer from renowned universities and with some reluctance I hung day and night over the books. The difference with these books is that they actually gave me the thought that I understood how the world was like, and then it struck me how little I actually know and how much more I want to learn.

No comments:

Post a Comment