Feb 15, 2012

TAKE ME TO....

Låt oss ta en tripp till Aladdins hemland, Marocko. Bara några timmar bort med flyget finns denna nordafrikanska pärla, inramad av myter, berättelser och symboler som för tankarna till Tusen och en natt. Bara jag hör ordet Marocko börjar tankarna snurra runt ord som myntate, silverkanna, ormtjusare, orientaliska mattor, spiskummin och myrra. Nordafrikansk sinnesnjutning när den är som bäst? Jag vet inte. Än har jag inte landat där. Det finns många länder jag vill besöka och Marocko är ett av dem. Ibland gör jag en liten roadtrip i huvudet och leker med ord och tankar som jag associerar med landet. Min egen erfarenhet av landet stäcker sig inte så långt. En marockansk lammmiddag avnjöts på stora guldkuddar i en restaurang vid Piccadilly Circus 2006, en kompis i Stavanger, vars man var marockan lagade marockansk kyckling en mörk novemberkväll 2010, jag själv prövade att laga något couscous liknande med saffran som skulle föreställa arabisk supè en gång. Jag har läst många resereportage i glossiga resemagasin och jag har sett filmerna Casablanca och Babel som båda utspelar sig i Marocko. Ja, det är nog dessa referenser jag har om landet i syd, men det känns bra nog för att börja fundera på en resa till landet där arabisk kultur kanske är som bäst. Bild: Beach Tomato

No comments:

Post a Comment