Feb 14, 2012

ALLA HJÄRTANS DAG

Det är som ni säkert märkt Alla hjärtans dag. Kan inte låta bli att känna mig lite exkluderad. Det är verkligen den importerade amerikanska högtiden, för den monogamiska tvåsamheten, förpackad i en söt liten hjärteask. Kan det vara så att när tiderna blir mer och mer sekulariserade, så gäller det att samlas kring påhittade högtider (Kanelbullens dag, Våffeldagen, Barnens dag etc..), för att för några minuter känna någon slags lokal, nationell gemenskapskänsla? Inte vet jag, men jag har sett tendenser i storstäder. Folk samlas inte i kyrkan längre för gemenskap som förr, folk samlas kring kanelbullen eller någon annan välkänd symbol. Jag firar inte Valentine utan partner, men däremot tänker jag fira valborg. Då får alla vara med! Bild: Golden Eye

1 comment:

  1. Kära vän!
    Det är hopplöst det här att samhället ska indelas i två och två... Men titta på statistiken... Vänskap varar oftast längre än kärlek!

    Men jag fick just Alla Hjärtan hälsning från Mamma och från en väninna... så det är inte bara mellan par det här med Valentines, eller?

    DOCK, det viktigaste av allt:
    Denna dag är skapad av blomsterhandeln och är till för att öka försäljningen mellan jul och påsk! (även viktig för mig som gör smycken!)

    ReplyDelete