Feb 21, 2012

FJÄRDE PUBLICERINGEN


Här är min fjärde krönika. Om ni vill läsa mina andra krönikör, läs här.

När plånboken ekar tomt och det är långt till nästa löning, kan man se i stjärnorna efter de dyra designerplagg som visas på modeveckorna just nu runt om i världen.

Vad är då inte bättre än att handla kläder i stans Second Hand-butiker? Trenden har kommit stort på senare år och numera anses det helt rätt att ha en outfit, med plagg som har en historia och som haft en annan bärare. Ofta brukar det vara äldre plagg, i god kvalitet som har en viss status. Plagg från 60,70 och 80-talet börjar mer och mer att florera bland modeeliten. Second Hand fenomenet handlar också om en motreaktionen till konsumtionssamhället, en större miljömedvetenhet bland människor generellt, och att media har gjort ord som eko, mer trendigt.

I Kungälv finns det framförallt en second hand som utmärker sig och där köerna ringlar sig långa på lördagförmiddagarna. Pingstkyrkans Second Hand på byggmästaregatan 8. En fantastisk skattkammare där du garanterat kan fynda finare plagg till väldigt billiga priser. Jag har själv och många med mig gjort överraskande upptäckter när jag tagit mig tid och titta lite extra bland klädgalgarna.

Hemligheten bakom min egen stil stavas arvegods, second hand, marknader, gåvor, klädbytarkvällar, kreativitet, fantasi och rea. Efter år av fyndande har min stil blivit en härlig cocktail av plagg som andas eklektisk elegans och som flörtar med stilfraser som antiminimalistisk, bohemchick och urban cityflärd. På bilden ser ni mig i en mundering som är en mix av vintage och nytt.

När man vågar gå utanför sin vanliga trygghetszon, som brukar innebära shopping i de större kedjorna (H&M, Lindex, etc.) och vågar titta på alternativa shoppingvanor, så kanske din stil kommer utmanas och utvecklas till ett oanat resultat, samt ge ett tacksamt bidrag till miljön. Lycka till!

Modesnackis just nu: Mary Katrantzou har skapat en kollektion tillsammans med den brittiska modekedjan Topshop.

Att googla: Vintageklädda Elsa Billgren lyfter retromode till nya nivåer.

Månadens plagg: Vintageklänning


No comments:

Post a Comment