Mar 24, 2014

MITT MODEUPPSLAG

Så här snajsigt blev mitt modeuppslag i lördags. Här nedan kan ni också läsa min krönika:)

I dags dato skiner solen och fåglarna kvittrar ikapp i trädkronorna. Det är en ovanligt tidig vår och de flesta människor jag ser på gatorna har redan börjat ömsa garderobsskinn. På bara några veckor har jag sett en tydlig modeskiftning på gatorna. Jag ser fräcka kulörter, bubbliga bomberjackor, luvtröjor och trendiga sneakers i klatchiga färger. I år ser jag mer än någonsin, plagg med sportiga influenser och atletiska inslag. Triathlonläger, fitnessresor, powerwalks, boot camps, maraton i världsmetropoler, frilufsliv, vårruset, vasaloppet och vätternrundan har blivit prestigeladdade fritidsaktiviteter, och sporttendensen sätter spår på vad vi köper för kläder. I år kommer vi troligtvis ha finssneakers till högtidsklänningen istället för höga sandaletter.

Sporttrenden är inget nytt fenomen, och under de senare åren har kombinationen mode och sport eller mode och funktion kommit för att stanna. Det senaste decenniet har modet från sporthallen och löparbanan tagit klivet till modescenen, och den japanske couturedesignern Yohji Yamamoto satte startskottet för trenden år 2000 då han gjorde en hypad skoserie för Adidas. Efter det gjorde Adidas också ett samarbete med Stella McCartney, Puma gjorde en kollektion med Alexander McQueen och Karl Lagerfeld designade en omtalad surfbräda för modehuset Chanel. Och detta är bara några exempel.

Som den obotliga slacker jag är har jag aldrig sprungit en halvmara (och har inga planer på att göra det) och jag kör inga mördarpass på gymmet med en vrålande PT i örat. Att träna är supertrendigt men jag som inte springer på måndagsmornarna innan jobbet, kan ju ha iallafall trösta mig med att ha sportinspirerade kläder som substitut. Jag säger istället det som jag alltid sagt: Ser jag en leende joggare skall jag överväga saken. 

No comments:

Post a Comment