Mar 21, 2014

ATT DRICKA VÄRLDENS DYRASTE DROPPAR

Ibland hamnar man på de mest överraskande arrangemangen. Det var på ett representationsmingel för Svenska Smycken som jag träffade Jan Michelson som jobbar för Richard Juhlins Champagne Club, och några dagar senare dök det upp en inbjudan till öppnandet av "The Champagne Bar by Richard Juhlin" i inkorgen. Jag och Giselle gick dit för några veckor sen och fick bland annat smaka på de dyraste droppar vi någonsin kommer dricka. Detta tillfälle kändes extra speciellt eftersom Richard, dagen innan, hade mottagit utmärkelsen Chevalier de la Légion d’honneur och utmärkelsen delades ut av den franske ambassadören, M. Jean-Pierre Lacroix, under en ceremoni i det franska residenset i Stockholm. 
Denna bar kommer då vara öppen varje fredag mellan klockan 16-19 och Richard Juhlin har själv sagt så här: "Champagnebaren bygger på en avspänd, för att inte säga självdistanserad syn på vinkännandet och den gastronomiska profilen. Här kostar vi på oss att sänka garden, utan för den delen tappa respekten för gästen"  Vem var där då? Vet inte vem hälften av alla personer var men en hel del vinkännare, representanter från vinmagasin, expressen, stureplansgruppen, olika vinbolag, sommelierer, Stina Patetsos från Sveriges Mästerkock,  Alexander Rauch från Sveriges Radio (en av de få jag kände) och lite andra folk från mat- och mediebranschen. En DJ spelade housig loungemusik som ni vet att jag gillar:)Här ser ni bland annat mig och Giselle tillsammans med Richard Juhlin (t.v) och därefter Patrick Sabatè, ägaren av världens mest exklusiva champagnehus Boërl & Kroff. För att verkligen markera kvällen öppnade Juhlin upp en av världens dyraste champagneflaskor från Boërl & Kroff, årgång ”Millésime” 1995. Alla inbjudna sträckte fram glasen fortare än kvickt. För första och sista gången fick jag smaka på världens dyraste bubbel och alla gick omkring och väntade in i det längsta med att dricka upp den..Till slut blev mitt ljummet;)

Ett ovanligt festligt tillfälle för att vara en vanlig fredag i februari. Tänk vad olika möten med människor kan leda till. Om ni vill hålla mer koll på denna champagnebar så kolla in Moodgallerians hemsida, deras facebooksida och Richard Juhlins egen hemsida. Bilder: Lyx.se och jag tog de två bilderna i mitten.

No comments:

Post a Comment