Mar 31, 2014

KOREANSK AFTON

Vi är ett gäng från universitetet (Helga, Erik, James och jag) som börjat bjuda varandra på söndagsmiddag och passande nog kallar vi det för "Halv åtta hos mig". Ett väldigt bra sätt att dämpa söndagsångesten på. Igår var det James tur och han bjöd oss på en spännande gourmettripp à la Sydkorea. Hans flickvän är just från Sydkorea och det är hon som lärt honom grunderna i koreansk mat. Vi fick lära oss att detta kök oftast består av risnudlartofu, grönsaker och kött, och det innehåller oftast ris kryddat med sesamolja, doenjang (en jäst sojabönspasta),sojasås, salt, vitlökingefära och gochujang (chilipasta). Nu är frågan vad jag själv skall trolla fram för spännande när det är min söndag. Mitt lilla kök har ju sina begränsningar så att säga...

No comments:

Post a Comment