Feb 8, 2011

THE BOOK - "URBAN SAFARI"

Eftersom jag har en urbanistådra i mig så stannade jag idag på "Pocket shop" för att köpa Bobo Karlssons skildring av bla Stockholm som jag hört skall vara ovanligt träffsäker. Och det är inte bara stockholm som han far runt och tar tempen på utan även Rio de Janeiro som jag med spänning ser fram emot att läsa. Mycket riktigt - Bobo beskriver det som jag ännu inte riktigt kunnat sätta ord på, han hjälper mig på traven och vips blir äntligen 
Stockholm synliggjort och mer begripligt.

" Stockholm kan på ett klichèmässigt sätt symboliseras av ett ungt, medvetet par. De är gärna av borgerlig bakgrund, eller har skapat sig den eftersom den känns så fin, rätt och stockholmsk. Det finns ett ängsligt och förnumstigt drag, men de har försökt rufsa till själen lite lagom, må det vara med konstfack, filminstitutet, journalisthögskolan eller vänsterpartiet. Man ser dem på kungsan, på djurgården, på cykel, i tunnelbanan och i ringlande köer till de rätta biograferna"

" Ännu mer hysteriskt stockholmska blir alla de från en hårdare eller normalare bakgrund, som med hundratals udda märkesplagg - men ändå nästan helt identiska- via konsumtion enats i en klasslösare ny värld"

" Idag ärdet Acne, Whyred, Filippa K som för ut denna dämpat smakfulla medvetenhet..."
- Bobo Karlsson

Since I am an urban person I stopped today on "Pocket-shop " for buying Bobo Karlsson's depiction of Stockholm, which I heard is unusually accurate. And it's not just Stockholm he flies around and takes the temperature on, also Rio de Janeiro, which I look forward to reading. Very true - Bobo describe the city as I not really have been able to put into words, he helps me along the way and all of a sudden Stockholm becomes more visible and more understandable.


"Stockholm as a klichèway is symbolized by a young, conscious couple. They are from a middle-class background, or has created it because it feels so good, right and stockholmsk. There is an anxious and WISE move, but they have tried to ruffle the soul a bit just in time with maybe College of Arts, Film Institute, the School of Journalism or the Left parti. You will see them on Kungsan, Djurgården, by bike, in the subway or in the winding lanes to the right theater " - Bobo Karlsson

No comments:

Post a Comment