Aug 10, 2014

TO COOK LIKE PIETRO


Under jullovet 2004 bestämde jag mig för att praktisera på Göteborgs mest kända italienska restaurang, La Cucina Italiana som  hade den prisbelönte kocken Pietro Fioriniello vid grytorna. Där och då hade jag stora kockdrömmar och därför ville jag hellre stå och skala potatis med Pietro än att ha jullov och hänga på lunarstorm. Som tack för allt gratisarbete fick jag hans kokbok där det stod "Sei brava", vilket på italienska betyder, "Du är bra" plus hans snirkliga autograf. Jag tyckte det var skitcoolt. Nu kunde jag skryta med att jag jobbat med krögaren Pietro blott 17 år gammal. I restaurangbranschen är det lite så snacket går. Man berättar vilka kockar man jobbat med, vilka restauranger man praktiserat på och om man då har jobbat för lite kända namn och på restauranger som har bra rykte, så får man troligen provjobba. Iaf. Häromdagen gick jag igenom alla mina kokböcker och hittade Pietros kokbok så då bestämde jag mig för att gå tillbaka i minnet till 2004 och göra en av hans berömda tomatsåser. Hur enkelt som helst men också jättegott. Jag tog trädgårdens tomater, mammas basilika, lök, vitlök, olivolja, salt, peppar, färsk pasta, nymalen svartpeppar. Enkelt men åh så gott. Det är så det funkar i Italien. Hade en underbar stund där på altanen. Med pastan åt jag ciabatta, citronoliver och drack rödvin. Lyssnade på Frank Sinatra och kände att jag satt på den där restaurangen igen. Tänk vilka minnen. Det var utmanande och jobbigt då men allt sådant gör en rustad för framtiden. En bråkdel av den matkunskap som Pietro har, har jag med mig hela livet och hela upplevelsen är som diamanter i minnet. 


No comments:

Post a Comment