Apr 16, 2011

MY DANCE JOURNEY



Igår kväll lärde jag mig mera grundligt hur man dansar den vemodiga dansen Bachata som har sina rötter i den Dominikanska Republiken. Min latinska dansresa tycks aldrig någonsin få ett slut. Allt började när den brasilianska dansläraren Adriana Mendez introducerade mig till salsan och chachacha på Liseberg i Göteborg för 7 år sedan. Jag fortsatte utveckla min salsa i London där jag också blev introducerad i den mer dynamiska dansen zouk av dansläraren Marcelo Lopez Peiera. Jag lämnade tillfälligt zouken för att upptäcka samba, funke och forrò i Rio de Janeiro. När jag flyttade till Stockholm fick jag äntligen chans att  studera zouken med proffessionella instruktörer och nu i dessa dagar har jag upptäckt bachatan som jag aldrig någonsin tyckt om förut. Med dansen blir jag koordinerad, smidig, får bättre kondition och blir för några minuter ett med den kultur där dansen har sitt ursprung. Det är socialt och många väldigt bra männikor tar dansklasser och man utvidgar sitt nätverk.

"Det sannaste uttrycket för ett folk eller en människa är i dansen och i musiken. Kroppen ljuger aldrig." ~ Agnes de Mille



Last night I learned more in depth how to dance the melancholy dance bachata that has roots in the Dominican Republic. My Latin dance journey seems never ending. It all began when the Brazilian dance teacher Adriana Mendez introduced me to salsa and chachacha at Liseberg in Gothenburg 7 years ago. I continued developing my salsa in London, where I also got introduced to the more dynamic dance, zouk with the dance teacher Marcelo Lopez Peiera. I left temporarily zouk to detect samba, funk and forró in Rio de Janeiro. When I moved to Stockholm I finally got a chance to study with professional instructors in zouk and now in these days, I have discovered bachatan that I never ever thought of before. With dance, I gets coordinated, smooth movements, I get more fit and get a few minutes of the culture where the dance was originated.

"The truest expression of a people is in its dance and in its music. Bodies never lie." ~Agnes de Mille